Σχολικό Ενθύμιο Αποφοίτων Δημοτικού
Σχολικό Ενθύμιο Αποφοίτων 35ου Δημοτικού σχολείου Αθηνών
ΣΤ? τάξη 2014-2015
Σχέδιο Δράσης Ζ.Ε.Π. Εξαρχείων
Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός Project:
Μαρκατζίνου Σταυρούλα | ΠΕ 19
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.
Ιούνιος 2015
Περιεχόμενα
Α. Αναγκαιότητα Υλοποίησης του Σχεδίου Δράσης ................................................................ 3
1. Λόγοι που επιβάλλουν την υλοποίηση της δράσης .................................................... 3
2. Αλληλεπίδραση με άλλα πεδία του Αναλυτικού Προγράμματος ................................ 3
3. Αναφορές σε καλές πρακτικές ή συμπληρωματικές δράσεις του σχολείου ................ 3
Β. Σκοπός - στόχοι του Σχεδίου Δράσης ................................................................................. 3
1. Σκοπός του Σχεδίου Δράσης ...................................................................................... 3
2. Ειδικοί στόχοι του Σχεδίου Δράσης ............................................................................ 4
3. Συσχέτιση στόχων σχεδίου δράσης με σκοπούς πιλοτικού προγράμματος ΖΕΠ ......... 5
Γ. Κριτήρια Επιτυχίας της Δράσης .......................................................................................... 5
Δ. Μεθοδολογία υλοποίησης του σχεδίου δράσης................................................................ 5
1. Φάση δραστηριοτήτων εισαγωγής και προετοιμασίας, Φάση δραστηριοτήτων
υλοποίησης και Φάση δραστηριοτήτων ολοκλήρωσης, συμπερασμάτων και
αναστοχασμού .................................................................................................................. 5
2. Στάδια υλοποίησης .................................................................................................... 6
Ε. Πόροι ? Μέσα του Σχεδίου Δράσης .................................................................................. 6
1. Ανθρώπινο δυναμικό ................................................................................................. 6
2. Χρόνος....................................................................................................................... 7
3. Υλικοτεχνική υποδομή ............................................................................................... 7
4. Εργαλεία παρακολούθησης και αξιολόγησης ............................................................ 7
ΣΤ. Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του Σχεδίου Δράσης ......................................................... 7
Ζ. Συμπεράσματα .................................................................................................................. 8
1. Σχεδιασμός ................................................................................................................ 8
2. Οργάνωση ομάδων εργασίας .................................................................................... 8
3. Διευθέτηση προβλημάτων χρόνου ............................................................................ 8
4. Επικοινωνία και συνεργασία ..................................................................................... 9
5. Βαθμός ικανοποίησης ............................................................................................... 9
6. Εκτίμηση της επιτυχίας του Σχεδίου Δράσης ............................................................. 9
7. Προοπτικές για τη Σχολική Μονάδα - Προτάσεις ....................................................... 9
Παράρτημα ? Το Σχολικό Ενθύμιο ....................................................................................... 10
Α. Αναγκαιότητα Υλοποίησης του Σχεδίου Δράσης
1. Λόγοι που επιβάλλουν την υλοποίηση της δράσης
Η δράση κρίνεται αναγκαία γιατί ενσωματώνει πλήρως το νόημα των δράσεων για σχολεία
Ζ.Ε.Π. τόσο ως προς το περιεχόμενο και τη διαδραστικότητα του, όσο και ως προς τις
κοινωνικές προεκτάσεις και συνεργασίες που δύναται να επιφέρει. Συγκεκριμένα
θεωρούμε ότι το πρόγραμμα αποτελεί ολοκληρωμένη πρόταση εκπαίδευσης και
συνεκπαίδευσης σε εναλλακτικά περιβάλλοντα μάθησης, βασικού στόχου του πιλοτικού
προγράμματος ΖΕΠ.
2. Αλληλεπίδραση με άλλα πεδία του Αναλυτικού Προγράμματος
Η φύση της δράσης είναι τέτοια που εμπλέκονται και άλλα γνωστικά αντικείμενα:
. Προφορικός και γραπτός λόγος.
. Αισθητική αγωγή ? Επεξεργασία εικόνας
. Τ.Π.Ε : τα παιδιά εξασκούνται στα αντίστοιχα προγράμματα λογισμικού που
αναφέρονται αναλυτικά στη συνέχεια.
3. Αναφορές σε καλές πρακτικές ή συμπληρωματικές δράσεις
του σχολείου
Αξιοποιούνται δεδομένα του σχολείου (τεχνογνωσία ανθρώπινου δυναμικού, εργαστήριο
πληροφορικής) που μπορούν να υποστηρίξουν τη δράση.
Β. Σκοπός - στόχοι του Σχεδίου Δράσης
1. Σκοπός του Σχεδίου Δράσης
Απώτερος στόχος είναι οι ΤΠΕ να συμβάλουν με νέα μέσα και νέες πρακτικές στη βελτίωση
του εκπαιδευτικού αποτελέσματος και, τελικά, στη διαμόρφωση ενός νέου σχολείου.
Οι μαθητές θα ξεφύγουν από τα στενά πλαίσια του μαθήματος και μαθαίνοντας
δακτυλογράφηση, επεξεργασία κειμένου/εικόνας και σελιδοποίηση θα δημιουργήσουν το
δικό τους σχολικό ενθύμιο. Παράλληλα θα εξασκηθούν στη φωτογραφία και στο
καλλιτεχνικό αποτέλεσμα που μπορούν να έχουν δρώντας ως φωτογράφοι των
συμμαθητών τους.
Ο βαθμός κατάκτησης της γνώσης είναι ικανοποιητικός.
2. Ειδικοί στόχοι του Σχεδίου Δράσης
Η δράση:
. Συμβάλλει στην ανάπτυξη των διαπροσωπικών σχέσεων μεταξύ των μαθητών και
ανάμεσα στους μαθητές και στην εκπαιδευτικό. Με τον τρόπο αυτό εμπεδώνονται
δημοκρατικές διαδικασίες και αξίες στη σχολική πράξη.
. Μυεί τους μαθητές σε θεμελιακές αρχές κοινωνικής συμπεριφοράς, όπως είναι η
επικοινωνία και η συνεργασία, η αποδοχή και η αναγνώριση της αξίας του άλλου.
. Ασκεί στους μαθητές μεταγνωστικές δεξιότητες όπως η αυτοπειθαρχία, η
συνδιαμόρφωση και κατάθεση προβληματισμών και λύσεων, αλλά και η ικανότητα
αντίληψης των σχέσεων (αλληλεπιδράσεων).
. Δίνει τη δυνατότητα στον εκπαιδευτικό να εμβαθύνει στο αντικείμενο
αποδεσμεύοντάς τον από τους χρονικούς περιορισμούς του Ωρολογίου
Προγράμματος, ενώ παράλληλα κάνει πιο ευέλικτη τη μέθοδο διδασκαλίας
δίνοντάς της ευρύτητα προοπτικής (γνωστικού ορίζοντα).
. Συμβάλλει στην απόκτηση ουσιαστικής γνώσης από την πλευρά των μαθητών, μια
που το παραδοσιακό σχολείο, εξαιτίας του εκπαιδευτικού-εξετασιοκεντρικού
συστήματος, τείνει περισσότερο να ενισχύει τη στείρα απομνημόνευση και
λιγότερο την κριτική και δημιουργική σκέψη.
. Ενισχύει ηθικά κάθε μαθητή. Η αναγνώριση της συμβολής του καθενός στο project
δρα ευεργετικά, ενισχύει το αυτοσυναίσθημα των παιδιών με εντυπωσιακά κάποτε
αποτελέσματα.
. Καθιστά τον κάθε μαθητή υπεύθυνο, διότι αναλαμβάνει καθήκοντα στα οποία
πρέπει να φανεί συνεπής και έτσι αντιλαμβάνεται ότι είναι σημαντικός ο ρόλος που
έχει να επιτελέσει.
. Καταργεί τον ελιτισμό μέσα στην τάξη, μια που στο project έχουν δικαίωμα
συμμετοχής όλοι οι μαθητές ανεξάρτητα από την επίδοσή τους. Έτσι ένας μαθητής
με χαμηλές επιδόσεις, ο οποίος συμμετέχει και δραστηριοποιείται σε μια ομάδα
project, είναι πολύ πιθανό να οδηγηθεί σε σημαντικές ?και συχνά μη προβλέψιμες?
αλλαγές και να παρουσιάσει αξιοσημείωτη πρόοδο. Αλλά και ένας «καλός»
μαθητής μπορεί να κριθεί με πιο αντικειμενικά κριτήρια ενταγμένος σε μια ομάδα
project απ? ό,τι κατά μόνας.
. Χαρίζει στον εκπαιδευτικό την ικανοποίηση πως μαθαίνει στα παιδιά να παράγουν
έργο και να καταλήγουν σε απτά αποτελέσματα μέσα από τις δραστηριότητες που
τους προσφέρει η μέθοδος project.
3. Συσχέτιση στόχων σχεδίου δράσης με σκοπούς πιλοτικού
προγράμματος ΖΕΠ
1. Παραγωγή γραπτού λόγου.
2. Ανάπτυξη κοινωνικών ικανοτήτων συνεργασίας, επικοινωνίας και διαχείρισης
συγκρούσεων, υπευθυνότητας, πρωτοβουλίας, αυτορρύθμισης .
3. Παροχή ευκαιριών διαφοροποιημένης εκπαίδευσης.
4. Ανάπτυξη καλλιτεχνικής έκφρασης
5. Ανάπτυξη δημιουργικότητας και φαντασίας με εκπαιδευτικό χαρακτήρα
Γ. Κριτήρια Επιτυχίας της Δράσης
. Ανάπτυξη συνεργατικών δεξιοτήτων.
. Ενίσχυση της συνεκτικότητας μεταξύ των μελών της ομάδας.
. Βελτίωση της επικοινωνίας μεταξύ των μαθητών.
. Ενδοσχολική επικοινωνία και συνεργασία.
. Προαγωγή θετικού κλίματος στο σχολικό περιβάλλον.
. Δημιουργία ολοκληρωμένου σχολικού ενθυμίου.
Δ. Μεθοδολογία υλοποίησης του σχεδίου δράσης
1. Φάση δραστηριοτήτων εισαγωγής και προετοιμασίας, Φάση
δραστηριοτήτων υλοποίησης και Φάση δραστηριοτήτων
ολοκλήρωσης, συμπερασμάτων και αναστοχασμού
. Εκμάθηση προγράμματος επεξεργασίας κειμένου και δακτυλογράφηση του
κειμένου.
. Λήψη φωτογραφιών και μεταφορά τους από την ψηφιακή φωτογραφική μηχανή
στον ηλεκτρονικό υπολογιστή.
. Εκμάθηση επεξεργασίας εικόνας.
. Εκμάθηση προγράμματος επεξεργασίας δημοσίευσης και σελιδοποίηση.
. Εικονογράφηση ? μορφοποίηση σχολικού ενθυμίου.
. Αποστολή στο τυπογραφείο και εκτύπωση αντιτύπων.
2. Στάδια υλοποίησης
1ο βήμα: οι μαθητές μαζί με την εκπαιδευτικό συζητούν και επιλέγουν την μορφή του
σχολικού ενθυμίου.
2ο βήμα: στον Ηλεκτρονικό Υπολογιστή μαθαίνουν πρόγραμμα σελιδοποίησης κειμένου,
μορφοποίηση κειμένου, επεξεργασία και εισαγωγή εικόνων στο κείμενο υπό την
καθοδήγηση της εκπαιδευτικού.
3ο βήμα: συντάσσουν και πληκτρολογούν τα κείμενά τους.
4ο βήμα: ελέγχουν το αποτέλεσμα της εργασίας τους νοηματικά και συντακτικά με τη
βοήθεια της εκπαιδευτικού.
5ο βήμα: κάνουν τη σχετική εικονογράφηση στο ενθύμιο.
6ο βήμα: γενικός έλεγχος του τελικού εικονογραφημένου κειμένου στο σύνολό του από
όλους τους μαθητές.
7ο βήμα: εκτύπωση του ηλεκτρονικού εγγράφου στο τυπογραφείο.
Ε. Πόροι ? Μέσα του Σχεδίου Δράσης
1. Ανθρώπινο δυναμικό
Η εκπαιδευτικός ΤΠΕ για την επίβλεψη, καθοδήγηση και βοήθεια στη δημιουργία σχολικού
ενθυμίου.
Οι μαθητές της ΣΤ? τάξης για την συγγραφή, εικονογράφηση και μορφοποίηση και
σελιδοποίηση του κειμένου με την χρήση των αντίστοιχων προγραμμάτων λογισμικού αλλά
και την φωτογράφιση των μαθητών.
2. Χρόνος
Μία διδακτική ώρα την εβδομάδα. Το πρόγραμμα θα διεξαχθεί στο σχολείο, από τον
Μάρτιο έως τον Ιούνιο. Διάρκεια: 8-10 διδακτικές ώρες.
3. Υλικοτεχνική υποδομή
. Εργαστήριο πληροφορικής
. Ψηφιακή φωτογραφική μηχανή
. Μέσα αποθήκευσης και μεταφοράς ηλεκτρονικών αρχείων
. Κατάλληλο λογισμικό για την επεξεργασία κειμένου, επεξεργασία εικόνας και
σελιδοποίηση
. Εκτύπωση σε τυπογραφείο
4. Εργαλεία παρακολούθησης και αξιολόγησης
Χρησιμοποιήθηκε ημερολόγιο ομάδων εργασίας στο οποίο η εκπαιδευτικός κατέγραφε την
πρόοδο του project και έθετε χρονοδιάγραμμα επιμέρους στόχων προς υλοποίηση.
ΣΤ. Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του Σχεδίου Δράσης
Εβδομάδα 1η:
Συζήτηση στην τάξη για το θέμα του project. Έρευνα στο διαδίκτυο
ώστε οι μαθητές να δουν παραδείγματα ενθυμίων και να αντιληφθούν
ποιος είναι ο στόχος και τι μορφή θα έχει το τελικό προϊόν. Συζήτηση
για το χρονοδιάγραμμα και τους επιμέρους στόχους που θα πρέπει να
επιτευχθούν.
Εβδομάδα 2η και 3η:
Εκμάθηση χρήσης του προγράμματος Microsoft Office Publisher.
Εβδομάδα 4η, 5η, 6η και 7η:
Επιλογή προτύπου και διαμόρφωσή του με την χρήση του
προγράμματος Microsoft Office Publisher. Αναζήτηση στο διαδίκτυο
κατάλληλων γραφικών για την εικονογράφηση του σχολικού ενθυμίου.
Εβδομάδα 8η:
Οι μαθητές με τη χρήση ψηφιακής φωτογραφικής μηχανής και με την
επίβλεψη της εκπαιδευτικού φωτογραφίζουν τους συμμαθητές τους.
Εβδομάδα 9η:
Τα ψηφιακά φωτογραφικά αρχεία μεταφέρονται στον ηλεκτρονικό
υπολογιστή και ενσωματώνονται στο σχολικό ενθύμιο αφού γίνει η
απαραίτητη επεξεργασία.
Εβδομάδα 10η:
Ολοκληρώνεται το σχολικό ενθύμιο ξεχωριστά για κάθε μαθητή και
αποθηκεύεται με μορφή αρχείου (.pdf) που μπορεί να μεταφερθεί
χωρίς να υπάρξουν μεταβολές (π.χ. στις γραμματοσειρές). Το τελικό
αρχείο αποστέλλεται στο τυπογραφείο
Εβδομάδα 11η:
Οι μαθητές παραλαμβάνουν το σχολικό ενθύμιο σε έντυπη μορφή.
Γίνεται ανασκόπηση της δραστηριότητας.
Ζ. Συμπεράσματα
1. Σχεδιασμός
Κατά τον σχεδιασμό του project δεν υπήρξαν ιδιαίτερες δυσκολίες. Οι μαθητές
συνεργάστηκαν σε όλες τις επιμέρους δραστηριότητες σε ένα ευχάριστο δημιουργικό
κλίμα.
2. Οργάνωση ομάδων εργασίας
Οι μαθητές δεν χωρίστηκαν σε ομάδες εργασίας. Αντιθέτως συμμετείχαν όλοι σε κάθε
στάδιο του project έτσι ώστε να μην εξαιρεθεί κανείς της εκπαιδευτικής διαδικασίας αλλά
και των καλλιτεχνικών ? δημιουργικών δραστηριοτήτων.
Απαιτήθηκε όμως συνεργασία και συντονισμός των μαθητών ώστε να ολοκληρωθεί το κάθε
βήμα του σχεδιασμού και τελικά το όλο project.
3. Διευθέτηση προβλημάτων χρόνου
Ο όγκος εργασίας ήταν αρκετά μεγάλος. Έτσι δόθηκε ιδιαίτερη βαρύτητα στην τήρηση των
επιμέρους χρονοδιαγραμμάτων.
Γενικά δεν παρατηρήθηκαν προβλήματα χρόνου γιατί τηρήθηκαν τα χρονοδιαγράμματα
αλλά και γιατί οι μαθητές που θέλησαν να συμμετέχουν έδειξαν σχεδόν επαγγελματική
συμπεριφορά.
4. Επικοινωνία και συνεργασία
Τα παιδιά συνεργάστηκαν μεταξύ τους σε ένα ευχάριστο και δημιουργικό κλίμα. Αν και
χωρίς αμφιβολία το project είχε πολλές παραμέτρους και διάφορες δραστηριότητες που
έπρεπε να πραγματοποιηθούν ωστόσο υπό την σωστή καθοδήγηση και την κατάλληλη
επέμβαση της εκπαιδευτικού κατάφεραν να τις βγάλουν εις πέρας.
Ο ενθουσιασμός των μαθητών ενισχυόταν σε κάθε βήμα του προγράμματος και μαζί και η
διάθεσή τους για συνεργασία.
5. Βαθμός ικανοποίησης
Η εκπαιδευτικός είναι αρκετά ικανοποιημένη από την έκβαση του project. Το αποτέλεσμα
είναι ένα ολοκληρωμένο σχολικό ενθύμιο.
Η ικανοποίηση των μαθητών είναι ένα από τα θετικότερα αποτελέσματα του project.
6. Εκτίμηση της επιτυχίας του Σχεδίου Δράσης
Θεωρούμε ότι γενικά το όλο project στέφθηκε με επιτυχία μιας και ολοκληρώθηκαν όλοι οι
επιμέρους στόχοι που ούτως ή άλλως ήταν ρεαλιστικοί. Ανεπιφύλακτα θα συστήναμε την
συνέχιση του project κατά τις επόμενες σχολικές χρονιές από τους μαθητές του σχολείου.
7. Προοπτικές για τη Σχολική Μονάδα - Προτάσεις
Το Σχολικό Ενθύμιο θα μπορούσε να δημιουργηθεί εκ νέου την επόμενη σχολική χρονιά για
τους νέους απόφοιτους. Έτσι χρονιά με τη χρονιά θα δημιουργηθεί ένα αρχείο όλων όσων
φοίτησαν στο σχολείο.
Παράρτημα ? Το Σχολικό Ενθύμιο