Βιβλίο Φανταστικών Ιστοριών και Ζωγραφιών
Βιβλίο Φανταστικών Ιστοριών και Ζωγραφιών
Δ? τάξη 2014-2015
Σχέδιο Δράσης Ζ.Ε.Π. Εξαρχείων
Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός Project:
Μαρκατζίνου Σταυρούλα | ΠΕ 19
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.
Ιούνιος 2015
Περιεχόμενα
Α. Αναγκαιότητα Υλοποίησης του Σχεδίου Δράσης ................................................................ 3
1. Λόγοι που επιβάλλουν την υλοποίηση της δράσης .................................................... 3
2. Αλληλεπίδραση με άλλα πεδία του Αναλυτικού Προγράμματος ................................ 3
3. Αναφορές σε καλές πρακτικές ή συμπληρωματικές δράσεις του σχολείου ................ 3
Β. Σκοπός - στόχοι του Σχεδίου Δράσης ................................................................................. 3
1. Σκοπός του Σχεδίου Δράσης ...................................................................................... 3
2. Ειδικοί στόχοι του Σχεδίου Δράσης ............................................................................ 4
3. Συσχέτιση στόχων σχεδίου δράσης με σκοπούς πιλοτικού προγράμματος ΖΕΠ ......... 5
Γ. Κριτήρια Επιτυχίας της Δράσης .......................................................................................... 5
Δ. Μεθοδολογία υλοποίησης του σχεδίου δράσης................................................................ 5
1. Φάση δραστηριοτήτων εισαγωγής και προετοιμασίας, Φάση δραστηριοτήτων
υλοποίησης και Φάση δραστηριοτήτων ολοκλήρωσης, συμπερασμάτων και
αναστοχασμού .................................................................................................................. 5
2. Στάδια υλοποίησης .................................................................................................... 6
Ε. Πόροι ? Μέσα του Σχεδίου Δράσης .................................................................................. 6
1. Ανθρώπινο δυναμικό ................................................................................................. 6
2. Χρόνος....................................................................................................................... 7
3. Υλικοτεχνική υποδομή ............................................................................................... 7
4. Εργαλεία παρακολούθησης και αξιολόγησης ............................................................ 7
ΣΤ. Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του Σχεδίου Δράσης ......................................................... 7
Ζ. Συμπεράσματα .................................................................................................................. 8
1. Σχεδιασμός ................................................................................................................ 8
2. Οργάνωση ομάδων εργασίας .................................................................................... 9
3. Διευθέτηση προβλημάτων χρόνου ............................................................................ 9
4. Επικοινωνία και συνεργασία ..................................................................................... 9
5. Βαθμός ικανοποίησης ............................................................................................. 10
6. Εκτίμηση της επιτυχίας του Σχεδίου Δράσης ........................................................... 10
7. Προοπτικές για τη Σχολική Μονάδα - Προτάσεις ..................................................... 10
Παράρτημα ? Το Bιβλίο....................................................................................................... 11
Α. Αναγκαιότητα Υλοποίησης του Σχεδίου Δράσης
1. Λόγοι που επιβάλλουν την υλοποίηση της δράσης
Η δράση κρίνεται αναγκαία γιατί ενσωματώνει πλήρως το νόημα των δράσεων για σχολεία
Ζ.Ε.Π. τόσο ως προς το περιεχόμενο και τη διαδραστικότητα του, όσο και ως προς τις
κοινωνικές προεκτάσεις και συνεργασίες που δύναται να επιφέρει. Συγκεκριμένα
θεωρούμε ότι το πρόγραμμα αποτελεί ολοκληρωμένη πρόταση εκπαίδευσης και
συνεκπαίδευσης σε εναλλακτικά περιβάλλοντα μάθησης, βασικού στόχου του πιλοτικού
προγράμματος ΖΕΠ.
2. Αλληλεπίδραση με άλλα πεδία του Αναλυτικού Προγράμματος
Η φύση της δράσης είναι τέτοια που εμπλέκονται και άλλα γνωστικά αντικείμενα:
. Προφορικός και γραπτός λόγος.
. Φιλαναγνωσία
. Τ.Π.Ε : τα παιδιά των μεγαλύτερων τάξεων εξασκούνται στα αντίστοιχα
προγράμματα λογισμικού που αναφέρονται αναλυτικά στη συνέχεια.
3. Αναφορές σε καλές πρακτικές ή συμπληρωματικές δράσεις
του σχολείου
Αξιοποιούνται δεδομένα του σχολείου (τεχνογνωσία ανθρώπινου δυναμικού, εργαστήριο
πληροφορικής) που μπορούν να υποστηρίξουν τη δράση.
Β. Σκοπός - στόχοι του Σχεδίου Δράσης
1. Σκοπός του Σχεδίου Δράσης
Απώτερος στόχος είναι οι ΤΠΕ να συμβάλουν με νέα μέσα και νέες πρακτικές στη βελτίωση
του εκπαιδευτικού αποτελέσματος και, τελικά, στη διαμόρφωση ενός νέου σχολείου.
Οι μαθητές θα ξεφύγουν από τα στενά πλαίσια του μαθήματος και μαθαίνοντας
δακτυλογράφηση, επεξεργασία κειμένου και εικόνας και σελιδοποίηση θα δημιουργήσουν
ένα βιβλίο ενώ ταυτόχρονα ενισχύεται η φιλαναγνωσία.
Ο βαθμός κατάκτησης της γνώσης είναι ικανοποιητικός.
2. Ειδικοί στόχοι του Σχεδίου Δράσης
Η δράση:
. Συμβάλλει στην ανάπτυξη τόσο των διαπροσωπικών σχέσεων όσο και στη
δημιουργία μιας διαλεκτικής-δυναμικής σχέσης μεταξύ των μαθητών και ανάμεσα
στους μαθητές και στον/στην εκπαιδευτικό. Με τον τρόπο αυτό εμπεδώνονται
δημοκρατικές διαδικασίες και αξίες στη σχολική πράξη.
. Μυεί τους μαθητές σε θεμελιακές αρχές κοινωνικής συμπεριφοράς, όπως είναι η
επικοινωνία και η συνεργασία, η αποδοχή και η αναγνώριση της αξίας του άλλου.
. Ασκεί στους μαθητές μεταγνωστικές δεξιότητες όπως η αυτοπειθαρχία, η
συνδιαμόρφωση και κατάθεση προβληματισμών και λύσεων, αλλά και η ικανότητα
αντίληψης των σχέσεων (αλληλεπιδράσεων).
. Δίνει τη δυνατότητα στον εκπαιδευτικό να εμβαθύνει στο αντικείμενο
αποδεσμεύοντάς τον από τους χρονικούς περιορισμούς του Ωρολογίου
Προγράμματος, ενώ παράλληλα κάνει πιο ευέλικτη τη μέθοδο διδασκαλίας
δίνοντάς της ευρύτητα προοπτικής (γνωστικού ορίζοντα).
. Συμβάλλει στην απόκτηση ουσιαστικής γνώσης από την πλευρά των μαθητών, μια
που το παραδοσιακό σχολείο, εξαιτίας του εκπαιδευτικού-εξετασιοκεντρικού
συστήματος, τείνει περισσότερο να ενισχύει τη στείρα απομνημόνευση και
λιγότερο την κριτική και δημιουργική σκέψη.
. Καλλιεργεί την πρωτοβουλία και τη δημιουργικότητα του κάθε μαθητή και τον/την
ενισχύει ηθικά. Η αναγνώριση της συμβολής του καθενός στο project δρα
ευεργετικά, ενισχύει το αυτοσυναίσθημα των παιδιών με εντυπωσιακά κάποτε
αποτελέσματα.
. Καθιστά τον κάθε μαθητή υπεύθυνο, διότι αναλαμβάνει καθήκοντα στα οποία
πρέπει να φανεί συνεπής και έτσι αντιλαμβάνεται ότι είναι σημαντικός ο ρόλος που
έχει να επιτελέσει.
. Καταργεί τον ελιτισμό μέσα στην τάξη, μια που στο project έχουν δικαίωμα
συμμετοχής όλοι οι μαθητές ανεξάρτητα από την επίδοσή τους. Έτσι ένας μαθητής
με χαμηλές επιδόσεις, ο οποίος συμμετέχει και δραστηριοποιείται σε μια ομάδα
project, είναι πολύ πιθανό να οδηγηθεί σε σημαντικές ?και συχνά μη προβλέψιμες?
αλλαγές και να παρουσιάσει αξιοσημείωτη πρόοδο. Αλλά και ένας «καλός»
μαθητής μπορεί να κριθεί με πιο αντικειμενικά κριτήρια ενταγμένος σε μια ομάδα
project απ? ό,τι κατά μόνας.
. Χαρίζει στον εκπαιδευτικό την ικανοποίηση πως μαθαίνει στα παιδιά να παράγουν
έργο και να καταλήγουν σε απτά αποτελέσματα μέσα από τις δραστηριότητες που
τους προσφέρει η μέθοδος project.
3. Συσχέτιση στόχων σχεδίου δράσης με σκοπούς πιλοτικού
προγράμματος ΖΕΠ
1. Ανάπτυξη αφηγηματικής συγγραφικής ικανότητας.
2. Παραγωγή γραπτού λόγου.
3. Ανάπτυξη κοινωνικών ικανοτήτων συνεργασίας, επικοινωνίας και διαχείρισης
συγκρούσεων, υπευθυνότητας, πρωτοβουλίας, αυτορρύθμισης .
4. Παροχή ευκαιριών διαφοροποιημένης εκπαίδευσης.
5. Ανάπτυξη φιλαναγνωσίας.
6. Ανάπτυξη καλλιτεχνικής έκφρασης
7. Ανάπτυξη δημιουργικότητας και φαντασίας με εκπαιδευτικό χαρακτήρα
Γ. Κριτήρια Επιτυχίας της Δράσης
. Ανάπτυξη συνεργατικών διαλογικών και συγγραφικών δεξιοτήτων.
. Ενίσχυση της συνεκτικότητας μεταξύ των μελών της ομάδας.
. Βελτίωση της επικοινωνίας μεταξύ των μαθητών.
. Ενδοσχολική επικοινωνία και συνεργασία.
. Προαγωγή θετικού κλίματος στο σχολικό περιβάλλον.
. Δημιουργία ολοκληρωμένου εικονογραφημένου βιβλίου.
Δ. Μεθοδολογία υλοποίησης του σχεδίου δράσης
1. Φάση δραστηριοτήτων εισαγωγής και προετοιμασίας, Φάση
δραστηριοτήτων υλοποίησης και Φάση δραστηριοτήτων
ολοκλήρωσης, συμπερασμάτων και αναστοχασμού
. Επιλογή τίτλου για το βιβλίο ? project.
. Εκμάθηση δακτυλογράφησης.
. Εκμάθηση προγράμματος επεξεργασίας κειμένου και δακτυλογράφηση του
κειμένου.
. Δημιουργία ζωγραφιών για το κείμενο.
. Εκμάθηση επεξεργασίας εικόνας.
. Εκμάθηση προγράμματος επεξεργασίας δημοσίευσης και σελιδοποίηση βιβλίου.
. Εικονογράφηση βιβλίου.
. Αποστολή στο τυπογραφείο και εκτύπωση αντιτύπων.
2. Στάδια υλοποίησης
1ο βήμα: οι μαθητές μαζί με την εκπαιδευτικό συζητούν και επιλέγουν το θέμα της ιστορίας
που θα αναπτύξουν.
2ο βήμα: στον Ηλεκτρονικό Υπολογιστή μαθαίνουν πρόγραμμα επεξεργασίας κειμένου,
μορφοποίηση κειμένου, επεξεργασία και εισαγωγή εικόνων στο κείμενο.
3ο βήμα: συντάσσουν και πληκτρολογούν τα κείμενά τους.
4ο βήμα: ελέγχουν το αποτέλεσμα της εργασίας τους νοηματικά και συντακτικά με τη
βοήθεια της εκπαιδευτικού.
5ο βήμα: κάνουν σελιδοποίηση με χρήση κατάλληλου προγράμματος υπό την καθοδήγηση
της εκπαιδευτικού.
6ο βήμα: γενικός έλεγχος του τελικού εικονογραφημένου κειμένου στο σύνολό του από
όλους τους μαθητές.
7ο βήμα: εκτύπωση του ηλεκτρονικού εγγράφου στο τυπογραφείο.
Ε. Πόροι ? Μέσα του Σχεδίου Δράσης
1. Ανθρώπινο δυναμικό
Η εκπαιδευτικός ΤΠΕ για την επίβλεψη, καθοδήγηση και βοήθεια στη συγγραφή των
ιστοριών αλλά και στη δημιουργία του βιβλίου.
Οι μαθητές της Δ? τάξης για την συγγραφή, εικονογράφηση και μορφοποίηση του κειμένου
με την χρήση των αντίστοιχων προγραμμάτων λογισμικού.
2. Χρόνος
Μία διδακτική ώρα την εβδομάδα, όμως απαιτείται και χρόνος εκτός σχολικού ωραρίου
από τους μαθητές για τη συγγραφή των κειμένων αλλά και την εικονογράφηση.
Το πρόγραμμα θα διεξαχθεί στο σχολείο, από τον Μάρτιο έως τον Μάιο. Διάρκεια: 8-10
διδακτικές ώρες.
3. Υλικοτεχνική υποδομή
. Εργαστήριο πληροφορικής με σαρωτή
. Μέσα αποθήκευσης και μεταφοράς ηλεκτρονικών αρχείων
. Κατάλληλο λογισμικό για την επεξεργασία κειμένου, επεξεργασία εικόνας και
σελιδοποίηση
. Εκτύπωση σε τυπογραφείο
4. Εργαλεία παρακολούθησης και αξιολόγησης
Χρησιμοποιήθηκε ημερολόγιο ομάδων εργασίας στο οποίο η εκπαιδευτικός κατέγραφε την
πρόοδο του project και έθετε χρονοδιάγραμμα επιμέρους στόχων προς υλοποίηση.
ΣΤ. Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του Σχεδίου Δράσης
Εβδομάδα 1η:
Συζήτηση στην τάξη για το θέμα της εργασίας. Οι μαθητές πρότειναν
θέματα και στη συνέχεια επέλεξαν (με ψήφο) ένα από αυτά.
Ακόμη χωρίστηκαν σε ομάδες των 2 ατόμων κι έτσι δημιουργήθηκαν 4
ομάδες που θα έπρεπε να γράψουν και 4 φανταστικές ιστορίες.
Τέλος δόθηκε περιθώριο μίας εβδομάδας για να σκεφτεί η κάθε ομάδα
την ιστορία της.
Εβδομάδα 2η:
Οι μαθητές επιστρέφουν με τις ιστορίες τους και τις συζητούν στην
τάξη. Με αυτόν τον τρόπο εμπνέονται και όσοι δεν ?κατάφεραν? να
σκεφτούν κάποιο θέμα.
Για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα της έλλειψης έμπνευσης αλλά
και να ενισχύσουμε την προσπάθεια αποφασίσαμε να δώσουμε σαφής
οδηγίες. Η εκπαιδευτικός έθετε ερωτήματα (π.χ. Ποιοι συμμετέχουν
στην ιστορία; Σε ποια χρονική περίοδο φτάσατε με την μηχανή του
χρόνου; κτλ) έτσι ώστε οι μαθητές να δέχονται ένα έναυσμα και από
εκεί να συνεχίζουν την εξιστόρηση.
Τα κείμενα έτσι αρχικά δείχνουν να μοιάζουν, όμως στη συνέχεια
διαφοροποιούνται ανάλογα με την φαντασία της κάθε ομάδας.
Εβδομάδα 3η και 4η:
Συνεχίζει η συγγραφή των κειμένων.
Εβδομάδα 5η:
Οι μαθητές αφού ολοκλήρωσαν τα κείμενά τους ξεκινούν τη
μορφοποίηση. Μαθαίνουν πώς να δίνουν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά
στο κείμενο καθώς και πώς να χρησιμοποιούν τις εικόνες.
Εβδομάδα 6η και 7η:
Συγκεντρώνονται όλα τα κείμενα και γίνεται ομαδική διόρθωση στην
τάξη. Η εκπαιδευτικός πρόβαλε στον διαδραστικό πίνακα το κείμενο
της κάθε ομάδας και προχώρησε μαζί με τα παιδιά σε ορθογραφικό
και συντακτικό έλεγχο χωρίς όμως να μεταβάλλει τις παιδικές ιστορίες.
Παράλληλα επιλέχθηκε από κάθε ομάδα μία σκηνή από την ιστορία
της για να εικονογραφηθεί από τους ίδιους τους μαθητές.
Εβδομάδα 8η:
Οι ομάδες επιστρέφουν με τις ζωγραφιές τους οι οποίες σαρώνονται
για να γίνουν ψηφιακά αρχεία και να χρησιμοποιηθούν στην
εικονογράφηση του βιβλίου.
Εβδομάδα 9η και 10η :
Οι μαθητές με τη βοήθεια της εκπαιδευτικού και με τη χρήση
κατάλληλου προγράμματος (Microsoft Publisher) ξεκινούν και
ολοκληρώνουν τη σελιδοποίηση του βιβλίου.
Εβδομάδα 11η:
Γίνεται ένας τελικός έλεγχος και οι απαραίτητες διορθώσεις στο
σελιδοποιημένο και εικονογραφημένο κείμενο. Στη συνέχεια το
ψηφιακό αρχείο δίνεται στο τυπογραφείο προς εκτύπωση.
Εβδομάδα 12η:
Οι μαθητές κρατούν στα χέρια τους το έντυπο πια υλικό που οι ίδιοι
δημιούργησαν. Συζήτηση και ανασκόπηση όλου του project. Τα παιδιά
εκφράζουν το βαθμό ικανοποίησής τους καθώς και τις παρατηρήσεις
τους.
Ζ. Συμπεράσματα
1. Σχεδιασμός
Κατά τον σχεδιασμό του project δεν υπήρξαν ιδιαίτερες δυσκολίες. Αν και ο αρχικός στόχος
ήταν η δημιουργία ενός βιβλίου με συνεχόμενα (νοηματικά) κεφάλαια, αυτό φάνηκε να μην
είναι ένας εφικτός στόχος. Για το λόγο αυτό προτιμήθηκε η συγγραφή ανεξάρτητων
ιστοριών μέσα από τις οποίες οι μαθητές μπόρεσαν να εκφραστούν και να αποδώσουν
καλύτερα.
2. Οργάνωση ομάδων εργασίας
Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες των 2 ατόμων έτσι ώστε ο ένας μαθητής να ενισχύει τον
άλλο. Έτσι καμία ομάδα δεν υστερούσε της άλλης και το project εξελίχθηκε ομοιόμορφα
χωρίς κάποια ομάδα να καθυστερεί το σύνολο.
Οι μαθητές έδειξαν να συμφωνούν με αυτή την οργάνωση ενώ παράλληλα μία μαθήτρια
ανέλαβε τον συντονισμό έτσι ώστε να υπενθυμίζει κατά τη διάρκεια της εβδομάδας και
μεταξύ των μαθημάτων τους επιμέρους στόχους.
3. Διευθέτηση προβλημάτων χρόνου
Ο όγκος εργασίας ήταν αρκετά μεγάλος. Έτσι δόθηκε ιδιαίτερη βαρύτητα στην τήρηση των
επιμέρους χρονοδιαγραμμάτων.
Το καίριο σημείο ήταν η επιλογή μίας μαθήτριας που συντόνιζε το project κατά τη διάρκεια
της εβδομάδας υπενθυμίζοντας στους μαθητές τις υποχρεώσεις τους μέχρι την επόμενη
διδακτική ώρα του μαθήματος Τ.Π.Ε. Έτσι δεν δίνονταν περιθώρια υπεκφυγής στους
«αμελείς» μαθητές.
Όσο αφορά την ταχύτητα δακτυλογράφησης, οι μαθητές που ήταν γρηγορότεροι
βοηθούσαν τις ομάδες των μαθητών που είχαν πιο αργό ρυθμό έτσι ώστε να επιτευχθεί η
ολοκλήρωση του project.
4. Επικοινωνία και συνεργασία
Τα παιδιά συνεργάστηκαν μεταξύ τους σε ένα ευχάριστο και δημιουργικό κλίμα. Αν και
χωρίς αμφιβολία το project ήταν δύσκολο και αρκετές φορές υπήρξαν απογοητεύσεις και
αποθαρρύνσεις. Σε αυτό το σημείο η επέμβαση του εκπαιδευτικού ήταν καθοριστική.
Συζήτηση με τους μαθητές, προτροπές αλλά και κατευθύνσεις έγιναν τροφή για σκέψη και
έδωσαν έμπνευση για συγγραφή στα πρώτα στάδια.
Στη συνέχεια οι μαθητές δούλεψαν αρκετά για να διορθώσουν τα κείμενά τους ενώ σε
συνεργασία με τον δάσκαλο της τάξης δόθηκε επιπλέον διδακτική ώρα για να ολοκληρωθεί
η εικονογράφηση του βιβλίου.
Γενικά παρατηρήθηκε ότι όσο πλησίαζε το project προς την ολοκλήρωσή του τόσο
μεγαλύτερος ήταν ο ενθουσιασμός των μαθητών και μαζί και η διάθεσή τους για
συνεργασία.
5. Βαθμός ικανοποίησης
Η εκπαιδευτικός είναι αρκετά ικανοποιημένη από την έκβαση του project. Λόγω
περιορισμένου χρόνου ωστόσο δεν κατάφεραν όλες οι ομάδες να ολοκληρώσουν και να
αναρτήσουν τις εκπομπές τους, κάτι που μένει ως στόχος για την επόμενη σχολική χρονιά.
Η ικανοποίηση των μαθητών είναι ένα από τα θετικότερα αποτελέσματα του project. Αυτό
οδηγεί και στο συμπέρασμα ότι οι μαθητές θα μπορούσαν να συνεχίσουν την ενασχόλησή
τους με το project, όπως επίσης κι ότι θα θελήσουν να μυήσουν σε αυτό και άλλους
μαθητές μικρότερων τάξεων ? αναλυτικά βλ. §7.
6. Εκτίμηση της επιτυχίας του Σχεδίου Δράσης
Θεωρούμε ότι γενικά το όλο project στέφθηκε με επιτυχία μιας και ολοκληρώθηκαν όλοι οι
επιμέρους στόχοι που ούτως ή άλλως ήταν ρεαλιστικοί. Ανεπιφύλακτα θα συστήναμε την
συνέχιση του project κατά τις επόμενες σχολικές χρονιές από τους μαθητές του σχολείου.
Στη συνέχεια παρουσιάζονται αναλυτικά προτάσεις.
7. Προοπτικές για τη Σχολική Μονάδα - Προτάσεις
Η συμμετοχή των μαθητών στη συγγραφή του ανθολογίου φανταστικών ιστοριών μπορεί
να γίνει το έναυσμα για πολλές ακόμα δραστηριότητες εντός της σχολικής μονάδας.
Συγκεκριμένα προτείνεται κατά το μάθημα της φιλαναγνωσίας οι μαθητές συγγραφείς να
επισκέπτονται μικρότερες τάξεις και να διαβάζουν τα κείμενά τους στους μαθητές. Με αυτό
τον τρόπο οι μικρότεροι μαθητές θα παραδειγματιστούν και παράλληλα οι μαθητές
συγγραφείς θα έχουν μεγάλο βαθμό ικανοποίησης.
Μία ακόμα πρόταση θα ήταν η χρήση των κειμένων στο μάθημα της Θεατρικής Αγωγής. Με
τη βοήθεια του εκπαιδευτικού οι μαθητές θα μπορούσαν να δραματοποιήσουν τις ιστορίες
τους και να ανεβάσουν μικρά θεατρικά δρώμενα.
Επίσης κατά το μάθημα των Καλλιτεχνικών θα μπορούσαν να φτιάξουν και τα αντίστοιχα
σκηνικά για το θεατρικό δρώμενο που προαναφέρθηκε. Ακόμη θα μπορούσε να στηθεί μία
έκθεση με ζωγραφιές που ως θέμα τους θα είχαν τις ιστορίες μέσα από το βιβλίο
Όλα τα παραπάνω θα μπορούσαν να βγουν από τα στενά όρια του σχολείου και οι μαθητές
είτε να επισκεφθούν άλλα σχολεία είτε να δεχθούν μαθητές άλλων σχολείων για να
παρουσιάσουν την πολύπλευρη εργασία τους (βιβλίο ? θεατρικό δρώμενο ? έκθεση
ζωγραφικής).
Παράρτημα ? Το Bιβλίο