Σχέδιο Δράσης ΖΕΠ 2011-12 6η Επιμέρους Δράση
-
Τίτλος 6ης Επιμέρους Δράσης:
Μια τέχνη μέσα στο χρόνο και τους πολιτισμούς: Κατασκευή ψηφιδωτού
ΤΑΞΗ*: Ε΄ |
ΣΥΝΟΛΟ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΑΞΗΣ*: 15 |
ΣΥΝΟΛΟ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΔΡΑΣΗ*: 15 |
ΤΑΞΗ: ΣΤ΄ |
ΣΥΝΟΛΟ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΑΞΗΣ: 19 |
ΣΥΝΟΛΟ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΔΡΑΣΗ:19 |
ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΠΟΥ ΥΛΟΠΟΙΕΙ ΤΗΝ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΔΡΑΣΗ* |
Δάσου Ιωάννα Δασκάλα Ε΄τάξης Μπέτσα Βασιλική-Μαρίνα Δασκάλα ΣΤ΄τάξης Χρονοπούλου Άννα Δασκάλα συνεκπαίδευσης Βολιτάκη Μαρία Καθηγήτρια Εικαστικών |
-
Συνοπτική Περιγραφή:
Αφορμή για την επιλογή του θέματος αποτέλεσε το αντίστοιχο μάθημα της Ιστορίας της Ε΄ τάξης και κείμενα από το βιβλίο «Η Γλώσσα μου» που είχαν επεξεργαστεί σε ώρες του γλωσσικού μαθήματος αλλά και λογοτεχνικά βιβλία που δανείστηκαν από τη βιβλιοθήκη του σχολείου και διάβασαν οι μαθητές και δόθηκε έτσι η δυνατότητα να μιλήσουν για αρχαία (κειμήλια) αντικείμενα, την αξία τους, τη σημασία τους, κοινωνική, ιστορική και πολιτιστική καθώς και τρόπους συντήρησης και διατήρησης της εθνικής κληρονομιάς.
Η δραστηριότητα έχει επαναληπτικό και εμπεδωτικό χαρακτήρα εφόσον έχει προηγηθεί η επίσκεψη στο Βυζαντινό Μουσείο και έχει διδαχτεί η αντίστοιχη ενότητα στο μάθημα της Ιστορίας.
Η δραστηριότητα συνδέεται στα Εικαστικά και με την ενότητα των σκιών, των περιγραμμάτων και των διακοσμητικών μοτίβων και μπορούμε να την εκμεταλλευτούμε για να ανακαλέσουμε παλαιότερες γνώσεις των μαθητών.
Γενική μέθοδος: Ο/Η δάσκαλος/α θα αξιοποιήσει τις γνώσεις των παιδιών από το μάθημα της Ιστορίας , καθώς και τις παρατηρήσεις και τις βιωματικές εμπειρίες τους και θα προσεγγίσει τη γνώση διαθεματικά. Η μορφή διδασκαλίας εναλλάσσεται ανάλογα με τους στόχους και τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα. Η παρατήρηση και η συζήτηση αρχικά εισάγουν τα παιδιά στο θέμα, θα προβληματιστούν και στη συνέχεια θα δημιουργήσουν τα δικά τους έργα στο πλαίσιο της ομαδοσυνεργατικής μάθησης.
-
Παιδαγωγικοί Στόχοι:
Οι μαθητές:
-
θα παρατηρήσουν και
-
θα γνωρίσουν δείγματα της τέχνης του ψηφιδωτού και με τις δραστηριότητές τους
-
θα εμβαθύνουν στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους και
-
θα κατανοήσουν τις ομοιότητες και τις διαφορές τους.
-
Άλλοι Στόχοι:
Α. Γνωρίζοντας και κατανοώντας:
-
Να μπορούν να παρατηρούν (αναγνωρίζουν, επιλέγουν, συλλέγουν, οργανώνουν) δεδομένα με σκοπό την εικαστική δημιουργία.
-
Να δημιουργήσουν τα δικά τους ψηφιδωτά.
-
Να εντοπίζουν και να διακρίνουν μέσα από αυθεντικές καταστάσεις τις πολιτισμικές και πολυπολιτισμικές διαστάσεις του περιβάλλοντός τους.
-
Να προσδιορίζουν στοιχεία της πολιτιστικής τους κληρονομιάς.
-
Να παρατηρούν δεδομένα χρήσιμα για την εικαστική τους δημιουργία μέσα από πρωτογενείς και δευτερογενείς πηγές.
-
Να εξοικειωθούν με τις έννοιες και την ορολογία της εικαστικής δημιουργίας και τη σχέση της με την κοινωνία και τον πολιτισμό.
-
Να εξοικειωθούν με την εικαστική δημιουργία μέσα από δράσεις και έρευνα.
-
Να αναγνωρίζουν και να χρησιμοποιούν μορφολογικά, νοηματικά και δομικά στοιχεία σε κάθε μορφή εικαστικής δημιουργίας.
-
Να παρατηρούν και να αξιοποιούν εικαστικά το άμεσο και ευρύτερό τους περιβάλλον.
Β. Διερευνώντας και Εντοπίζοντας: (δεξιότητες):
-
Να αναπτύξουν δεξιότητες δημιουργικής και αισθητικής-κριτικής σκέψης.
-
Να μπορούν να δομούν, τροποποιούν και μετασχηματίζουν αντικείμενα, υλικά και εικόνες με τη χρήση διαφόρων εργαλείων, μέσων και τεχνικών (εστιάζοντας στις εμπειρίες, αισθήσεις, φαντασία, ιδέες, αξίες).
-
Να καλλιεργήσουν σταδιακά δεξιότητες απόκρισης, ερμηνείας και μελέτης εικόνων, έργων και αντικειμένων τέχνης, και τοποθέτησής τους στο κοινωνικό, πολιτισμικό και ιστορικό πλαίσιο.
-
Να ασκηθούν στην ελεύθερη καλλιτεχνική έκφραση
Γ. Συνεργασία και Επικοινωνία:
-
Να αναπτύξουν δεξιότητες ομαδικότητας, συνεργασίας και επίλυσης προβλημάτων/συγκρούσεων μέσα από δημιουργικές συνεργασίες μεταξύ τους
-
Να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση και προσωπική άποψη για τις καλλιτεχνικές τους ενέργειες, και να είναι σε θέση να εξηγούν τις διαδικασίες ? επιλογές ? τελικό αποτέλεσμα της έρευνας και δημιουργίας τους.
-
Να εκτιμήσουν μέσα από τη δραστηριοποίησή τους σε ομάδες την αποτελεσματικότητα της συνεργατικής μάθησης.
Δ. Συνδεόμενοι με τη ζωή:
-
Να αντιληφθούν τη σημασία της εικαστικής δημιουργίας στη διαμόρφωση συνειδητοποιημένων θεατών-δημιουργών, που συμβάλλουν στη βελτίωση της ποιότητας ζωής σε μια δημοκρατική κοινωνία.
-
Να σέβονται και να εκτιμούν την εικαστική δημιουργία του τόπου τους ως μέρος της πολιτιστικής τους ταυτότητας.
-
Να προβληματίζονται και να διατυπώνουν εισηγήσεις σχετικές με την πρόσβαση τους στον πολιτισμό και τη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς.
-
Να αποκτήσουν θετική στάση απέναντι στην ανάγκη διατήρησης της πολιτιστικής τους κληρονομιάς.
-
Τεκμηρίωση της αναγκαιότητας:
Η συγκεκριμένη Δράση προωθεί τους βασικούς στόχους του προγράμματος των ΖΕΠ και ειδικότερα:
- την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών δράσεων διαφοροποιημένης συνεκπαίδευσης σε εναλλακτικά περιβάλλοντα μάθησης για την επίτευξη των σκοπών μάθησης και ολόπλευρης ανάπτυξης της υποχρεωτικής εκπαίδευσης,
- την ενίσχυση των γλωσσικών, γνωστικών και κοινωνικο-συναισθηματικών στάσεων και ικανοτήτων μάθησης και ανάπτυξης για να διασφαλισθούν η σχολική επιτυχία και η παροχή ίσων ευκαιριών μάθησης σε όλους τους μαθητές ανεξαρτήτως κοινωνικο-οικονομικής και πολιτισμικής προέλευσης,
- διασφαλίζει την ουσιαστική εμπλοκή όλων των μαθητών
- εμπλέκει άμεσα και ενεργά τους εκπαιδευτικούς,
- αποτελεί διδακτική παρέμβαση και ενσωματώνεται στη γενική εκπαιδευτική διαδικασία καθώς δεν αποτελεί απλή έκθεση των μαθητών σε ποικίλες εμπειρίες, αλλά οι εμπειρίες αυτές αποτελούν αντικείμενο κριτικής ανάλυσης και στοχασμού και το πλαίσιο ανάλυσης το προσδιορίζουν οι εκπαιδευτικοί με στόχο την προώθηση της ανάπτυξής τους
- Το περιεχόμενο της Δράσης σχετίζεται τόσο με: (α) το περιεχόμενο των διδασκόμενων μαθημάτων, όσο και με (β) τα δρώμενα και παρεμβάσεις στο κοινωνικό γίγνεσθαι, (γ) τους τομείς πολιτισμού και τέχνης, (γ) την τεχνολογία.
- Κριτήριο για την επιλογή του περιεχομένου της συγκεκριμένης Δράσης αποτέλεσαν, εκτός από τους σκοπούς του πιλοτικού προγράμματος των ΖΕΠ, η ηλικία, τα ενδιαφέροντα και οι ανάγκες των μαθητών.
-
Μεθοδολογία υλοποίησης (επιμέρους στάδια και δραστηριότητες):
Διοργάνωση:
- oΈχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον συμμετοχής οι τάξεις Ε΄, ΣΤ΄, 34 μαθητές
- oΥπεύθυνη ορίζεται η δασκάλα της Ε΄τάξης κα Δάσου Ιωάννα. Συνεργάζονται η δασκάλα της ΣΤ΄τάξης κα Μπέτσα Βασιλική και η εκπαιδευτικός των Εικαστικών κα Βολιτάκη Μαρία και η δασκάλα Χρονοπούλου Άννα στα πλαίσια της συνεκπαίδευσης- παράλληλης στήριξης.
Υλοποίηση:
- oΗ διάρκεια της δράσης προβλέπεται ότι θα έχει διάρκεια τριών (4) μηνών από το Φεβρουάριο έως το τέλος της σχολικής χρονιάς.
- oΟι δράσεις θα υλοποιηθούν στην ώρα της Αισθητικής Αγωγής και των Εικαστικών (2 ώρες την εβδομάδα).
- Θα συγκεντρωθεί φωτογραφικό υλικό.
Προϋπολογισμός:
Συνολικός προϋπολογισμός: 410,74 ευρώ
6.7. Ενδεικτική χρονική διάρκεια υλοποίησης:
Ενδεικτική έναρξη: 1/2/2012
Ενδεικτική λήξη: 10/6/2012
-
Συνεργασίες (Φορείς / Σχολεία / κρατικές ? δημοτικές δομές / πρόσωπα):
ΠΛΑΙΣΙΟ
«ΤΡΙΓΩΝΟ» εμπόριο ειδών χαρτοπωλείου & Αναλώσιμα Η/Υ
«ΚΛΕΙΔΑΣ» γραφική ύλη κ.α.
Βυζαντινό Μουσείο
Με άλλες τάξεις του σχολείου μας
Με σχετικές με το θέμα μας υπηρεσίες του Δήμου
Με άλλα γειτονικά σχολεία
Σύλλογο διδασκόντων
Σύλλογο γονέων και κηδεμόνων
Σχολική Επιτροπή
-
Προβλεπόμενες ενέργειες δημοσιότητας:
-
Η παρουσίαση της δουλειάς των παιδιών θα γίνει για τα παιδιά γειτονικού Δημοτικού σχολείου, για τους γονείς και τους φίλους τους κατά τη διάρκεια της τελικής γιορτής του σχολείου μας.
-
Για την ενημέρωση πρόσκληση των καλεσμένων θα μοιραστούν προσκλήσεις.
-
Η παρουσίαση θα περιλαμβάνει δείγματα από τη δουλειά που έγινε με τα παιδιά όλο το προηγούμενο διάστημα:
Έκθεση ψηφιδωτού με τις κατασκευές των παιδιών.
Διακόσμηση ενός τμήματος τοίχου της τάξης
-
Προϋπολογισμός 6ης Επιμέρους Δράσης ανά κατηγορία δαπάνης:
ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣΔΡΑΣΗΣ ΑΝΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΔΑΠΑΝΗΣ
ΤΙΤΛΟΣ 6ης ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΔΡΑΣΗΣ |
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΔΑΠΑΝΗΣ |
ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ (ΜΕ ΦΠΑ) |
Μια τέχνη μέσα στο χρόνο και τους πολιτισμούς: Κατασκευή ψηφιδωτού
|
Είδη χαρτοπωλείου/ γραφική ύλη |
92,24 |
Άλλα (Είδη χειροτεχνίας) |
318,50 |
|
ΣΥΝΟΛΟ |
410,74? |
Ανάλυση υλικών απαραίτητων για τη διεξαγωγή των δραστηριοτήτων:
α/α |
Είδος |
Ποσότητα |
Τιμή μονάδας |
Συνολικό κόστος |
1 |
Χαρτί του μέτρου(ρολό 20μ) |
2 |
7,70 |
15,40 |
2 |
Μαρκαδόροι (χοντροί Carioca12) |
5 κουτιά |
2,40 |
12,00 |
3 |
Ατλακόλ ΣΙΛΙΚΟΝΗ SANITARY ΔΙΑΦΑΝΗΣ 280ML |
10 |
3,10 |
31,00 |
4 |
Χαρτόνια σκληρά Α3(λευκά) |
18 |
0,20 |
3,60 |
5 |
Φωτοαντιγραφικό χαρτί Α4 |
1 πακέτο |
3,50 |
3,50 |
6 |
Πλαστικά χρώματα (τέμπερες 1λ) |
7 μπουκάλια |
3,82 |
26,74 |
7 |
Χειροτεχνία με ψηφίδες "Brick Mosaik" ΗΑΜΑ(Παιχνιδούπολη / Playcity) |
35 |
9,10 |
318,50 |
-
Παραδοτέα:
Θα συνταχθεί έκθεση πεπραγμένων- απολογισμού. Θα γίνει απολογισμός της δράσης τόσο σε επίπεδο διοργάνωσης, όσο και σε επίπεδο επίτευξης των αρχικών στόχων της, στο πλαίσιο της Πράξης των ΖΕΠ. Θα δοθεί βαρύτητα στο παιδαγωγικό-κοινωνικό αποτέλεσμα της δράσης. Θα παρουσιαστεί τυχόν υλικό (π.χ. εκθέσεις ή εργασίες των μαθητών) που προέκυψαν ως ανατροφοδότηση από την υλοποίηση ή προετοιμασία της δράσης. Τέλος θα υπάρχει ειδική αναφορά στις δράσεις ενημέρωσης και δημοσιότητας που υλοποιήθηκαν.
-
Συνημμένα:
- τιμολόγια
- ο κατάλογος μαθητών και εκπαιδευτικών που συμμετείχαν
- έκθεση πεπραγμένων
- φωτογραφικό υλικό από τα εργαστήρια του προγράμματος, κλπ.