Σχέδιο Δράσης ΖΕΠ 2012-13 1η Επιμέρους Δράση
-
Τίτλος 1ης Επιμέρους Δράσης:
Φιλαναγνωσία: Δεν φοβάμαι τον κακό λύκο
ΤΑΞΗ*: Α΄ |
ΣΥΝΟΛΟ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΑΞΗΣ*: 16 |
ΣΥΝΟΛΟ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΔΡΑΣΗ*: 16 |
ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΠΟΥ ΥΛΟΠΟΙΕΙ ΤΗΝ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΔΡΑΣΗ* |
Καραγιάννη Σοφία Δασκάλα της Α΄ τάξης Μενεγάκη Ελένη Δασκάλα (συνεργασία) |
-
Συνοπτική Περιγραφή:
Μέσα από τα κλασσικά παραμύθια, όπως είναι η «Κοκκινοσκουφίτσα», και «Ο λύκος και τα επτά κατσικάκια», τα παιδιά έχουν διαμορφώσει μια στερεοτυπική εικόνα για το λύκο ως «κακό» ζώο. Στόχος είναι μέσα από παραμύθια που αντιστρέφουν τους ρόλους, μέσα από παιγνιώδεις δραστηριότητες και συζήτηση, τα παιδιά να γνωρίσουν το λύκο, να αποδομήσουν την έννοια του «κακού» ζώου και να μάθουν να αναγνωρίζουν τους φόβους τους και να τους διαχειρίζονται.
-
Παιδαγωγικοί Στόχοι:
Τα παιδιά:
-
να μάθουν να αναγνωρίζουν τους φόβους τους και να τους διαχειρίζονται.
-
να κατανοήσουν το διαχωρισμό μεταξύ υποκειμενικών και αντικειμενικών φόβων.
-
να μάθουν ότι ο φόβος είναι κοινός στους ανθρώπους
-
να απομυθοποιήσουν κάποια στερεότυπα.
-
Άλλοι Στόχοι:
Τα παιδιά:
-
να εξασκηθούν στη δημιουργική γραφή και στην ανάπτυξη της φαντασίας.
-
να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους
-
να αναπτύξουν την προφορική και γραπτή έκφραση
-
να μάθουν να συνεργάζονται και να λειτουργούν ομαδικά
-
Τεκμηρίωση της αναγκαιότητας:
Η συναισθηματική αγωγή των παιδιών αποτελεί βασικό κομμάτι της εκπαίδευσής τους. Η καλλιέργεια των κοινωνικών ? συναισθηματικών δεξιοτήτων στο επίπεδο του σχολικού περιβάλλοντος είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το περιεχόμενο που αναδύεται μέσα από τη συμμετοχή των παιδιών σε ποικίλες δραστηριότητες που στοχεύουν στην ανάπτυξη του συναισθηματικού τους κόσμου, στην υιοθέτηση στάσεων, αξιών και συμπεριφορών. Μέσα από το σχέδιο δράσης τα παιδιά θα αποκτήσουν το «συναισθηματικό εγγραματισμό/αλφαβητισμό», τις απαιτούμενες δηλαδή δεξιότητες που θα τους επιτρέπουν να αναγνωρίζουν, να διακρίνουν, να κατανοούν και να παίρνουν αποφάσεις για τα συναισθήματά τους.
-
Μεθοδολογία υλοποίησης (επιμέρους στάδια και δραστηριότητες):
-
Λύκος: ζώο:
-
Συζήτηση για το λύκο: πού και πώς ζει, πώς είναι, τι τρώει, πώς αναπαράγεται, τροφική αλυσίδα, προστασία των λύκων (βλέπουμε σε βίντεο πώς ζει ο λύκος)
-
διαβάζουμε παραμύθια που παρουσιάζουν το λύκο ως «κακό»: «Η Κοκκινοσκουφίτσα», , αλλά και σύγχρονα που ανατρέπουν το στερεότυπο του «κακού» : 1) Βαρβαρούση Λήδα, Ένας πολύ γλυκός λύκος. Αθήνα: Εκδόσεις Μίνωας, 2) Duval Elizabeth (2009). Ο λύκος πάει σχολείο. Αθήνα: Παπαδόπουλος, 3) De Pennart G. (1998). Ο καλόκαρδος λύκος. Αθήνα: Παπαδόπουλος, 4) Κοκορέλη, Α. (2004). Παιχνίδι με το λύκο. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, 5) Le Than Taϊ Marc (2008). Λύκος ο Λουδοβίκος? Αθήνα: Μεταίχμιο.
-
Διαχωρίζουμε τα παραμύθια που παρουσιάζουν το λύκο καλό ή κακό.
-
Μια λαχταριστή γουρουνοοικογένεια. Τα τρία γουρουνάκια και ο κακός λύκος στο σήμερα (παρακολούθηση βίντεο)
-
Κατασκευάζουμε μάσκες από λύκους.
-
Κατασκευάζουμε σελιδοδείκτες με το κεφάλι του λύκου
-
Μουσική: «Ο Πέτρος και ο λύκος»
-
Συναισθήματα:
-
Αναγνωρίζουμε τα συναισθήματα και κάνουμε το αλφαβητάρι των συναισθημάτων: αγάπη, αισθήματα, γενναιότητα, δυστυχία, εκνευρισμός, ενθουσιασμός, ευτυχία, ζήλια, θλίψη, θυμός, λύπη, ντροπή, περηφάνια, περιέργεια, στενοχώρια, στοργή, συναισθήματα, φιλία, φόβος, χαρά.
-
Συναισθηματοβροχή: το σύννεφο έφερε βροχή και βρέχει συναισθήματα. Σε καρτέλες έχουμε γράψει όλα τα συναισθήματα. Τα αναγνωρίζουμε και το κάθε παιδί διαλέγει μία καρτέλα. Θα πρέπει να δείξει με εκφράσεις του προσώπου ή του σώματος χωρίς να μιλήσει το συναίσθημα που διάλεξε.
-
Ο κήπος των συναισθημάτων: δίνουμε στα παιδιά να κόψουν περιγράμματα από μαργαρίτες. Στο κέντρο κάθε μαργαρίτας γράφουν το όνομά τους (ή φωτογραφία). Στα πέταλα γράφουν τα συναισθήματα. Με ένα ξυλάκι το βάζουμε σε φελιζόλ που έχουμε βάψει με σπρέι πράσινο. Κάθε φορά που τα παιδιά αισθάνονται ένα συναίσθημα στερεώνουν ένα συνδετήρα στο πέταλο της μαργαρίτας που το εκφράζει.
-
Δείχνω τι αισθάνομαι στο ρολόι των συναισθημάτων: κόβουμε ένα μεγάλο κύκλο από σκληρό χαρτόνι και κολλάμε πρόσωπα με συναισθήματα, κυκλικά, όπως οι δείκτες του ρολογιού. Στο κέντρο στερεώνουμε ένα δείκτη με διπλόκαρφα. Κάθε φορά που τα παιδιά αισθάνονται ένα συναίσθημα γυρίζουν το δείκτη στο συναίσθημα που τα εκφράζει.
-
Εκφράζουμε συναισθήματα: με τη συνοδεία μουσικής κινούμαστε στο χώρο. Κάθε φορά που σταματά η μουσική πρέπει να δείξουμε με το σώμα ή το πρόσωπο το συναίσθημα που φωνάζει ο/η δάσκαλος/α όταν σταματήσει η μουσική.
-
Σχηματίζουμε τον κλόουν των συναισθημάτων. Ζωγραφίζουμε έναν κλόουν και γύρω του γράφουμε τα συναισθήματα.
-
Διαχείριση φόβου:
-
Διάκριση των φόβων σε φανταστικούς και πραγματικούς.
-
Ανάγνωση παραμυθιών: «Τα τρία γουρουνάκια» και «Τα τρία μικρά λυκάκια». «Η Κοκκινοσκουφίτσα» και «το παραμύθι της Ασπροπαπουτσίτσας» και «Η Στρογγυλοσκουφίτσα». Εντοπισμός των φόβων των ηρώων, αντιμετώπιση των φόβων, ομοιότητες και διαφορές στα παραμύθια.
-
Κατασκευή: ο δράκος των φανταστικών φόβων. Κάνουμε ένα δράκο και κολλάμε χαρτάκια σε σχήμα φολίδας με φανταστικούς φόβους.
-
Αφήγηση παραμυθιού: «Ο λύκος ξαναγύρισε» του GeoffreydePennatt. Εντοπισμός των φόβων των ηρώων, τρόποι αντιμετώπισής τους, αναγνώριση γνωστών παραμυθιών και ηρώων.
-
Δραματοποίηση του παραμυθιού
-
Συγγραφή ανάποδου παραμυθιού: διαλέγουμε ένα γνωστό παραμύθι και δίνουμε το ρόλο του κακού σε άλλο ήρωα.
-
Κάνουμε παραμυθοσαλάτες: αναμειγνύουμε ήρωες γνωστών παραμυθιών.
-
Ενδεικτική χρονική διάρκεια υλοποίησης:
Ενδεικτική έναρξη: Φεβρουάριος 2013
Ενδεικτική λήξη: Ιούνιος 2013
-
Συνεργασίες (Φορείς / Σχολεία / κρατικές ? δημοτικές δομές / πρόσωπα):
-
Ψυχολόγο του σχολείου
-
Καθηγητές μουσικής, εικαστικών, θεατρικής αγωγής, πληροφορικής, χορού του σχολείου
-
Επίσκεψη συγγραφέα στο σχολείο
-
Εθνική Λυρική Σκηνή: παρακολούθηση οπερέτας «Η Κοκκινοσκουφίτσα» 22/3/13
-
Παρακολούθηση θεατρικής παράστασης «Το γαϊτανάκι» 12/2/13
-
Επίσκεψη στο Μουσείο Συναισθημάτων Απρίλιος 2013
-
Επίσκεψη στη δημοτική βιβλιοθήκη
-
Επίσκεψη σε ένα βιβλιοπωλείο
-
Προβλεπόμενες ενέργειες δημοσιότητας:
- Έκθεση με τις κατασκευές των παιδιών
- Θεατρική διασκευή παραμυθιού
- Ανάρτηση υλικού στην εφημερίδα του σχολείου
-
Προϋπολογισμός 1ης Επιμέρους Δράσης ανά κατηγορία δαπάνης:
ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣΔΡΑΣΗΣ ΑΝΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΔΑΠΑΝΗΣ
ΤΙΤΛΟΣ 1ηςΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΔΡΑΣΗΣ |
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΔΑΠΑΝΗΣ |
ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ (ΜΕ ΦΠΑ) |
Φιλαναγνωσία: Δεν φοβάμαι τον κακό λύκο
|
Γραφική ύλη/είδη βιβλιοπωλείου |
200,00? |
Αναλώσιμα Η/Υ |
70,00? |
|
Κατασκευή μάσκας |
180,00? |
|
Είδη ραπτικής/υφάσματα |
80,00? |
|
ΣΥΝΟΛΟ |
680,00? |
-
Παραδοτέα:
Θα συνταχθεί έκθεση πεπραγμένων- απολογισμού. Θα γίνει απολογισμός της δράσης τόσο σε επίπεδο διοργάνωσης, όσο και σε επίπεδο επίτευξης των αρχικών στόχων της εκδήλωσης, στο πλαίσιο της Πράξης των ΖΕΠ. Θα δοθεί βαρύτητα στο παιδαγωγικό-κοινωνικό αποτέλεσμα της δράσης. Θα παρουσιαστεί τυχόν υλικό (π.χ. εκθέσεις ή εργασίες των μαθητών, φωτογραφικό υλικό) που προέκυψαν ως ανατροφοδότηση από την υλοποίηση ή προετοιμασία της δράσης. Τέλος θα υπάρχει ειδική αναφορά στις δράσεις ενημέρωσης και δημοσιότητας που υλοποιήθηκαν.
-
Συνημμένα:
-
τιμολόγια
-
κατάλογος μαθητών και εκπαιδευτικών που συμμετείχαν
-
έκθεση πεπραγμένων
-
φωτογραφικό υλικό από τα εργαστήρια του προγράμματος, κλπ.