Σχέδιο Δράσης ΖΕΠ 2013-14 7η Υποδράση
7η Υποδράση: Τίτλος: Με χρώματα και φαντασία
Τάξη: ΣΤ
-
Συνοπτική περιγραφή του θέματος
Ένα πρόγραμμα γεμάτο χρώμα και φαντασία. Μια πρόταση αισιοδοξίας, δημιουργικότητας, αισθητικής, πολιτισμού, ελευθερίας και ευτυχίας απέναντι στη δύσκολη καθημερινότητα, τη βιαιότητα και τη μισαλλοδοξία. Στα πλαίσια λοιπόν του μαθήματος της Αισθητικής Αγωγής, οι μαθητές/τριες της ΣΤ΄τάξης θα πραγματοποιήσουν ένα ταξίδι στην ιστορία της ζωγραφικής από τα πρώτα δείγματά της, τις σπηλαιογραφίες 30.000 ως 10.000 χρόνια π.Χ. (σπήλαιο Λασκώ, Ελ Καστίλο, Αλ Ταμίρα) μέχρι τις μέρες μας. Θα έχουν την ευκαιρία να αντιληφθούν την εξέλιξη της ζωγραφικής και τη στενή σχέση της με το κοινωνικοοικονομικό, πολιτικό και ιστορικό πλαίσιο, να γνωρίσουν τα καλλιτεχνικά ρεύματα και τους σημαντικότερους εκπροσώπους τους (ξένους και Έλληνες), να θαυμάσουν τα έργα τους, να περιηγηθούν σε εικονικά μουσεία με τη βοήθεια της ψηφιακής τεχνολογίας, να επισκεφτούν πινακοθήκες, να μάθουν τεχνικές σχεδίου και χρώματος, να δημιουργήσουν τα δικά τους έργα, να τα εκθέσουν στο κοινό και τέλος να εκδώσουν ένα αναμνηστικό λεύκωμα- portfolio με τις καλλιτεχνικές δημιουργίες τους.
-
Παιδαγωγικοί στόχοι και συσχέτισή τους με σκοπούς των ΖΕΠ
Οι παιδαγωγικοί στόχοι του συγκεκριμένου προγράμματος είναι οι μαθητές/τριες:
-
Να γνωρίσουν την ιστορία της τέχνης της ζωγραφικής
-
Να αντιληφθούν τη σχέση της τέχνης με το κοινωνικοοικονομικό, πολιτικό και ιστορικό πλαίσιο
-
Να αναπτύξουν το αισθητικό τους κριτήριο
-
Να μπορούν να παρατηρούν (αναγνωρίζουν, επιλέγουν, συλλέγουν, οργανώνουν) δεδομένα με σκοπό την εικαστική δημιουργία
- Να αναγνωρίζουν μορφολογικά, νοηματικά και δομικά στοιχεία σε κάθε μορφή εικαστικής δημιουργίας και να μπορούν να την εντάσσουν στην εκάστοτε εικαστική κίνηση
- Να πειραματισθούν και να αυτοσχεδιάσουν δίνοντας διέξοδο στις καλλιτεχνικές τους τάσεις
- Να καλλιεργήσουν την παρατηρητικότητα, τη φαντασία, την επινοητικότητα, την ευαισθησία τους και την ελεύθερη καλλιτεχνική έκφραση
- Να παρατηρούν και να αξιοποιούν εικαστικά το άμεσο και ευρύτερό τους περιβάλλον.
-
Να αντιληφθούν τη σημασία της εικαστικής δημιουργίας στη διαμόρφωση συνειδητοποιημένων θεατών-δημιουργών, που συμβάλλουν στη βελτίωση της ποιότητας ζωής σε μια δημοκρατική κοινωνία.
- Να σέβονται και να εκτιμούν τις εικαστικές δημιουργίες τους ως μέρος της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς
-
Να αναπτύξουν δεξιότητες ομαδικότητας, συνεργασίας και επίλυσης προβλημάτων/συγκρούσεων μέσα από δημιουργικές συνεργασίες μεταξύ τους
-
Να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση και προσωπική άποψη για τις καλλιτεχνικές τους ενέργειες, και να είναι σε θέση να εξηγούν τις διαδικασίες ? επιλογές ? τελικό αποτέλεσμα της δημιουργίας τους
-
Να κάνουν χρήση των νέων τεχνολογιών (διαδίκτυο, διαδραστικός πίνακας, power point, ψηφιακή κάμερα και φωτογραφική μηχανή)
Α. Συσχέτιση στόχων σχεδίου δράσης με σκοπούς πιλοτικού προγράμματος ΖΕΠ
1. |
Ανάπτυξη προφορικού λόγου και αφηγηματικής ικανότητας |
ΝΑΙ |
|
|
|
|
|
2. |
Ανάπτυξη κατανόησης γραπτού λόγου ή αναδυόμενου |
|
|
εγγραμματισμού στο νηπιαγωγείο |
|
|
|
3. |
Παραγωγή γραπτού λόγου |
ΝΑΙ |
|
4. |
Ανάπτυξη κοινωνικών ικανοτήτων συνεργασίας, επικοινωνίας και |
ΝΑΙ |
|
διαχείρισης συγκρούσεων, υπευθυνότητας, πρωτοβουλίας, |
|
|
|
Αυτορρύθμισης |
|
|
|
5. |
Ανάπτυξη συναισθηματικού τομέα(ικανότητες έκφρασης και |
ΝΑΙ |
|
διαχείρισης συναισθημάτων, βελτίωση αυτο-εικόνας) |
|
|
|
6. |
Παροχή ευκαιριών διαφοροποιημένης εκπαίδευσης |
ΝΑΙ |
|
7. |
Ανάπτυξη ικανοτήτων διερεύνησης και κριτικής σκέψης |
ΝΑΙ |
|
8. |
Παροχή ευκαιριών διεπιστημονικής συνεργασίας εκπαιδευτικών |
ΝΑΙ |
|
|
|
|
|
9. |
Ανάπτυξη φιλαναγνωσίας |
ΝΑΙ |
|
|
|
|
|
10. Κοινωνικο-γνωστική προετοιμασία ομαλής μετάβασης από τη μία |
ΝΑΙ |
|
|
εκπαιδευτική βαθμίδα στην άλλη |
|
|
|
|
|
|
|
11. Άλλοι (να τους αναφέρετε): αξιοποιεί το «άνοιγμα» στην κοινωνία |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Β. Επεξήγηση στόχων και αναφορά δραστηριοτήτων που τους προωθούν
Η συγκεκριμένη Δράση προωθεί τους βασικούς στόχους του προγράμματος των ΖΕΠ και ειδικότερα:
-
την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών δράσεων διαφοροποιημένης συνεκπαίδευσης σε εναλλακτικά περιβάλλοντα μάθησης για την επίτευξη των σκοπών μάθησης και ολόπλευρης ανάπτυξης της υποχρεωτικής εκπαίδευσης καθώς χρησιμοποιούνται πέρα από την αίθουσα διδασκαλίας και άλλοι χώροι του σχολείου, όπως η αυλή όπου τα δέντρα της αποτελούν ζωντανά μοντέλα, άξια παρατήρησης (χρώμα, μορφή και φως αφού αυτά αλλάζουν ανάλογα με την εποχή), η βιβλιοθήκη και η αίθουσα των υπολογιστών για την συλλογή πληροφοριών,
-
την ενίσχυση των γλωσσικών, γνωστικών και κοινωνικο-συναισθηματικών στάσεων και ικανοτήτων μάθησης και ανάπτυξης για να διασφαλισθούν η σχολική επιτυχία και η παροχή ίσων ευκαιριών μάθησης σε όλους τους μαθητές ανεξαρτήτως κοινωνικο-οικονομικής και πολιτισμικής προέλευσης, η τέχνη ενώνει τους ανθρώπους,
-
αξιοποιεί το «άνοιγμα» στην κοινωνία καθώς αφορά: (α) τη μετάβαση του σχολείου σε χώρους που παρουσιάζουν υψηλό παιδευτικό ενδιαφέρον και προωθούν τους γενικότερους στόχους του προγράμματος (μουσεία, πινακοθήκες, γκαλερί) και (β) τη συνεργασία με άτομα και φορείς που μπορούν στο πλαίσιο των δράσεων και πάντα με την παρουσία και τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών να συμβάλουν στην επίτευξη των στόχων αυτών (εικονογράφος, ζωγράφος,)
-
διασφαλίζει την ουσιαστική εμπλοκή όλων των μαθητών
-
εμπλέκει άμεσα και ενεργά τους εκπαιδευτικούς,
-
Το περιεχόμενο της Δράσης σχετίζεται τόσο με: (α) το περιεχόμενο των διδασκόμενων μαθημάτων, εικαστικά έργα διανθίζουν όλα σχεδόν τα σχολικά βιβλία των μαθητών όσο και με (β) τα δρώμενα και παρεμβάσεις στο κοινωνικό γίγνεσθαι, (γ) τους τομείς πολιτισμού και τέχνης, (δ) την τεχνολογία
-
Κριτήριο για την επιλογή του περιεχομένου της συγκεκριμένης Δράσης αποτέλεσαν, εκτός από τους σκοπούς του πιλοτικού προγράμματος των ΖΕΠ, η ηλικία, τα ενδιαφέροντα και οι ανάγκες των μαθητών της συγκεκριμένης τάξης.
7.3.Τεκμηρίωση της αναγκαιότητας και σημαντικότητα της δράση
Η συγκεκριμένη δράση αποτελεί μια διδακτική παρέμβαση και ενσωματώνεται στη γενική εκπαιδευτική διαδικασία καθώς όχι μόνο προσφέρει στους μαθητές ποικίλες γνώσεις αλλά και εμπειρίες που αναπτύσσουν ολόπλευρα την προσωπικότητα και τις δεξιότητες τους. Οι μαθητές/τριες εξέφρασαν από την αρχή της χρονιάς το ενδιαφέρον τους για κάποιους καλλιτέχνες που αναφέρονταν στο βιβλίο της Ιστορίας τους (Ντα Βίντσι, Μιχαήλ Άγγελος, Ελ Γκρέκο) και έτσι γεννήθηκε η ιδέα για τη δράση αυτή. Η τέχνη και ιδιαίτερα η ζωγραφική είναι ένας τρόπος έκφρασης ιδεών, εμπειριών και συναισθημάτων (πέρα από το γραπτό και τον προφορικό λόγο) που ξεπερνά τις γλωσσικές δυσκολίες και δημιουργεί ένα πεδίο ισότητας όπου συμμετέχουν όλοι οι μαθητές, μια εικόνα χίλιες λέξεις. Η ζωγραφική είναι κατά κάποιο τρόπο μια μορφή ζωής. Ζωή, γιατί το παιδί δημιουργώντας καταφέρνει να την αιχμαλωτίσει μέσα στο έργο του. Το παιδί λοιπόν ζωγραφίζοντας καλλιεργεί την αισθητική του, δημιουργεί ωφέλιμα στον ελεύθερο του χρόνο, εκφράζεται, απελευθερώνεται και μας μιλάει με τη δική του ζωντανή συμβολική γλώσσα. Η γλώσσα των εικόνων στο παιδί φανερώνει τη νοητική και ψυχολογική εξέλιξή του, και προσφέρει στον εκπαιδευτικό πολύτιμες πληροφορίες που μπορούν να αποτελέσουν τη βάση για μια παιδαγωγική παρέμβαση. Επίσης τα παιδιά μαθαίνουν να σέβονται τα έργα τέχνης και τις καλλιτεχνικές δημιουργίες ως μνημεία της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς , να εκτιμούν το ωραίο στην τέχνη και τη φύση. Βελτιώνεται το αισθητικό τους κριτήριο που θα τα ωθήσει μεγαλώνοντας να το αναζητούν στη ζωή τους και να αποβλέπουν οι δράσεις τους στην διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς, στην εναρμόνιση των οικοσυστημάτων με τον πολιτισμό και εν γένει με αυτό που αποκαλούμε αειφορία.
7.4.Μεθοδολογία Υλοποίησης
Θα πάρουν μέρος 24 μαθητές της Έκτης τάξης. Υπεύθυνη της δράσης ορίζεται η δασκάλα Αθηνά Καρανάση. Συνεργάτες εκπαιδευτικοί: Έλενα Μολασιώτη (δασκάλα Αγγλικών), Γεωργία Χάιδα (δασκάλα της τάξης), εικαστικός και καθηγήτρια Ν.Τ. του σχολείου.
Οι πρώτες περίπου οκτώ(8) ώρες θα αφιερωθούν για την έρευνα και τη συλλογή στοιχείων που αφορούν την ιστορία και την εξέλιξη της ζωγραφικής. Θα παρουσιαστούν όλα τα ρεύματα της ζωγραφικής, οι κύριοι εκπρόσωποι τους (ξένοι και Έλληνες), αντιπροσωπευτικά έργα τους και τα βιογραφικά τους στοιχεία (όλα σε power point). Οι μαθητές στη συνέχεια θα επιλέξουν πέντε (5) ζωγράφους που τους άρεσαν περισσότερο και θα δημιουργήσουν τα δικά τους πόστερ. Θα δοθεί περισσότερο βάρος στα ακόλουθα εικαστικά κινήματα: Ιμπρεσιονισμός, Εξπρεσιονισμός, Πουαντιγισμός, Άρτ Νουβώ, Φωβισμός, Κυβισμός, Σουρεαλισμός και Ποπ Αρτ. Οι υπόλοιπες δώδεκα (12) ώρες θα διατεθούν για τη δημιουργία εικαστικών έργων με τη συμμετοχή του εικονογράφου Άρη Λάμπου και του ζωγράφου Γιώργου Χούρσογλου. Στο τέλος μία από τις αίθουσες του σχολείου θα διαμορφωθεί ως γκαλερί και τα έργα των παιδιών θα εκτεθούν στο κοινό. Επίσης οι πίνακες των παιδιών θα τυπωθούν σε ένα λεύκωμα- portfolio που θα συνοδεύονται και με κάποιες σκέψεις τους για το έργο τους. Απαραίτητες είναι και δύο επισκέψεις στη Δημοτική Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων και στην Εθνική Πινακοθήκη (σε περίπτωση που δε λειτουργήσει θα προτιμηθεί το μουσείο Μπενάκη)
7.5. Διάρκεια
Ενδεικτική ημερομηνία έναρξης: Οκτώβριος 2013
Ενδεικτική ημερομηνία λήξης: Ιούνιος 2014
Το πρόγραμμα θα διαρκέσει 8 μήνες. Θα γίνεται την ώρα της Αισθητικής Αγωγής, μία (1) ώρα την εβδομάδα.
7.6. Παράλληλες δράσεις (μέχρι 300 λέξεις)
-
Επίσκεψη και εκπαιδευτικό πρόγραμμα στη Δημοτική Πινακοθήκη
-
Επίσκεψη και εκπαιδευτικό πρόγραμμα στο Μουσείο Μπενάκη
-
Επίσκεψη στην Εθνική Βιβλιοθήκη
-
Επίσκεψη στη Νέα Εθνική Βιβλιοθήκη
7.7. Συνεργασίες (Φορείς / Σχολεία / κρατικές ? δημοτικές δομές / πρόσωπα):
-
Δημοτική Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
-
Εθνική Πινακοθήκη
-
Εικονογράφος: Άρης Λάμπος
-
Ζωγράφος: Γιώργος Χούρσογλου
-
Εκπαιδευτικός: Αιμιλία Βασιλακάκη
-
Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων
-
Σύλλογο Διδασκόντων
-
Οικείο Σχολικό Σύμβουλο
-
Δ/ντης Εκπαίδευσης
7.8. Προϋπολογισμός Δράσης
ΤΙΤΛΟΣ 7ης ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ |
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΔΑΠΑΝΗΣ |
ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ |
ΔΡΑΣΗΣ |
|
(ΜΕ ΦΠΑ) |
Με χρώματα και φαντασία |
Τύπωμα λευκώματος-portfolio |
400? |
|
|
|
|
Γραφική Ύλη |
100? |
|
Αναλώσιμα Η/Υ |
100 |
ΣΥΝΟΛΟ |
|
600? |
7.9. Επαναχρησιμοποίηση υλικού
Α Επαναχρησιμοποίηση υλικού προηγούμενων δράσεων
-
Πινέλα, τέμπερες, παλέτες, κηρομπογιές
-
Ψηφιακό εξοπλισμό του σχολείου (κάμερα, φωτογραφική μηχανή, υπολογιστές, διαδραστικός πίνακας)
Β Προμήθεια νέου υλικού
-
50 τελάρα (30*40)
-
2 μπουκάλια (400ml) άσπρη τέμπερα
-
2 μπουκάλι κόκκινη τέμπερα
-
2 μπουκάλι κίτρινη τέμπερα
-
2 μπουκάλι μπλε τέμπερα
-
1 μπουκάλι καφέ τέμπερα
-
1 μπουκάλι πράσινη τέμπερα
-
10 πινέλα βεντάλια
-
200 DVD
-
Τύπωμα λευκώματος-portfolio
7.10. Παραδοτέα
Θα συνταχθεί έκθεση πεπραγμένων- απολογισμού. Θα γίνει απολογισμός της δράσης τόσο σε επίπεδο διοργάνωσης, όσο και σε επίπεδο επίτευξης των αρχικών στόχων της εκδήλωσης, στο πλαίσιο της Πράξης των ΖΕΠ. Θα παραδοθεί το λεύκωμα-portfolio με τις δημιουργίες των παιδιών καθώς και ένα DVD με φωτογραφικό υλικό και βίντεο με τις παρουσιάσεις τους.
7.11. Ενέργειες δημοσιότητας
-
Στο τέλος της χρονιάς θα οργανωθεί μια έκθεση ζωγραφικής, ανοιχτή στην κοινότητα, που θα φιλοξενήσει τα έργα των μαθητών.
-
Διανομή του λευκώματος-portfolio σε όλη τη σχολική κοινότητα δωρεάν.
-
Συμμετοχή σε εικαστικούς διαγωνισμούς.
-
Ανάρτηση στην ιστοσελίδα του σχολείου.
7.12. Προηγούμενες Δράσεις
Έχουν αναφερθεί παραπάνω.