Σχέδιο Δράσης ΖΕΠ 2013-14 6η Υποδράση

 

6η Υποδράση: Τίτλος: Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο

Τάξη: ΣΤ

6.1. Συνοπτική περιγραφή

Παρόλο που τα παιδία αυτής της ηλικίας έχουν βιώσει παρόμοιες μεταβάσεις και στο παρελθόν, όταν για παράδειγμα πήγαν από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό, η αλλαγή αυτή είναι κάτι παραπάνω από αλλαγή τάξης.

Αποτελεί μια ολόκληρη διαδικασία, η οποία περιλαμβάνει όλες τις περιπλοκές που συνεπάγεται μια αλλαγή. Είναι μια μετάβαση από την παιδική ηλικία στην εφηβική, από την εξάρτηση στην ανεξαρτησία, από το γνώριμο στο άγνωστο, από την υπακοή στην αναζήτηση, από τις φιλίες στις σχέσεις κ.ο.κ.

 Όλα τα παιδιά σε αυτή τη μετάβαση φοβούνται και έχουν άγχος για αρκετά πράγματα που για μας τους μεγάλους μπορεί να φαντάζουν απλά αλλά για τα παιδιά μας δεν είναι όπως:

 οι καινούργιοι χώροι των κτιρίων, στους οποίους μπορεί να φοβούνται μήπως χαθούν

 η επαφή με τα παιδιά άλλων σχολείων που θα γίνουν οι καινούργιοι συμμαθητές τους

η επαφή με τα μεγαλύτερα παιδιά του Γυμνασίου

 ο φόβος για πειράγματα επιθέσεις και κακομεταχειρίσεις

τα καινούργια και δυσκολότερα μαθήματα

ο τρόπος διδασκαλίας των καθη­γητών

η νέα κλίμακα αξιολόγησης (0-20)

  οι ωριαίες απουσίες και μια σειρά από άλλα πρακτικά αλλά όχι λιγότερο ουσιαστικά ζητήματα απασχολούν επίσης τους δωδεκα­ετείς μαθητές.

Οι διαπροσωπικές σχέσεις με τους συνομηλίκους και τα παιδιά των μεγαλύτερων τάξεων τρόποι διαχείρισης των συναισθημάτων τους και των επιθετικών συμπεριφορών.

Τόσο το σχολείο όσο και οι γονείς καλούνται να βοηθήσουν τα παιδιά στην εύκολη και υγιείς μετάβαση από το δημοτικό στο Γυμνάσιο.

 

6.2. Παιδαγωγικοί στόχοι

Να εκφράσουν οι μαθητές τους φόβους και τις αγωνίες για την αλλαγή του σχολικού περιβάλλοντος, αλλά και τις εξωτερικές αλλαγές του σώματός τους καθώς μπαίνουν στην εφηβεία.

Να αποκτήσουν την ικανότητα να διαχειρίζονται τους φόβους τους, αποκτώντας τα εφόδια για το επόμενο μεγάλο βήμα της ζωής τους.

Να καλλιεργήσουν ικανότητες αυτοεκτίμησης, αυτοπεποίθησης και έκφραση των συναισθημάτων τους.

Να αναπτύσσουν υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις με τους καθηγητές, τους συνομηλίκους και τα παιδιά των μεγαλύτερων τάξεων.

Να βάζουν στόχους, να έχουν κίνητρα και να νιώθουν την σπουδαιότητα της δημιουργίας.

Α. Συσχέτιση στόχων σχεδίου δράσης με σκοπούς πιλοτικού προγράμματος ΖΕΠ

1.

Ανάπτυξη προφορικού λόγου και αφηγηματικής ικανότητας

ΝΑΙ

 

 

 

 

 

2.

Ανάπτυξη κατανόησης γραπτού λόγου ή αναδυόμενου

 

 

εγγραμματισμού στο νηπιαγωγείο

 

 

3.

Παραγωγή γραπτού λόγου

ΝΑΙ

 

4.

Ανάπτυξη κοινωνικών ικανοτήτων συνεργασίας, επικοινωνίας και

ΝΑΙ

 

διαχείρισης συγκρούσεων, υπευθυνότητας, πρωτοβουλίας,

 

 

Αυτορρύθμισης

 

 

5.

Ανάπτυξη συναισθηματικού τομέα(ικανότητες έκφρασης και

ΝΑΙ

 

διαχείρισης συναισθημάτων, βελτίωση αυτο-εικόνας)

 

 

6.

Παροχή ευκαιριών διαφοροποιημένης εκπαίδευσης

ΝΑΙ

 

7.

Ανάπτυξη ικανοτήτων διερεύνησης και κριτικής σκέψης

ΝΑΙ

 

8.

Παροχή ευκαιριών διεπιστημονικής συνεργασίας εκπαιδευτικών

ΝΑΙ

 

 

 

 

 

9.

Ανάπτυξη φιλαναγνωσίας

ΝΑΙ

 

 

 

 

10. Κοινωνικο-γνωστική προετοιμασία ομαλής μετάβασης από τη μία

ΝΑΙ

 

εκπαιδευτική βαθμίδα στην άλλη

 

 

 

 

 

11. Άλλοι (να τους αναφέρετε):

αξιοποιεί το «άνοιγμα» στην κοινωνία

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Β. Επεξήγηση στόχων και αναφορά δραστηριοτήτων που τους προωθούν

Αξιοποιεί το «άνοιγμα» στην κοινωνία: (α) με τη μετάβαση του σχολείου σε χώρους που παρουσιάζουν υψηλό παιδευτικό ενδιαφέρον και προωθούν τους γενικότερους στόχους του προγράμματος και (β) τη συνεργασία με άτομα και φορείς που μπορούν στο πλαίσιο των δράσεων και πάντα με την παρουσία και τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών να συμβάλουν στην επίτευξη των στόχων αυτών.

 

6.3. Τεκμηρίωση της αναγκαιότητας

Η συγκεκριμένη Δράση προωθεί τους βασικούς στόχους του προγράμματος των ΖΕΠ και ειδικότερα:

       Την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών δράσεων ?επισκέψεων σε εναλλακτικά περιβάλλοντα μάθησης για την επίτευξη των σκοπών μάθησης και ολόπλευρης ανάπτυξης των μαθητών.

     Την ενίσχυση των κοινωνικο-συναισθηματικών δεξιοτήτων, για υγιής μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο ανεξάρτητα, κοινωνικο-οικονομικής και πολιτισμικής προέλευσης των μαθητών .

         Ο ρόλος του σχολείου και της οικογένειας είναι πολύ σημαντικός αφού βοηθά τους μαθητές:

               Να οδηγηθούν σε εξωτερίκευση των συναισθημάτων τους

               Να αποκτήσουν τη δυνατότητα διαχείρισης συγκρούσεων μέσα στο σχολικό περιβάλλον με τους συμμαθητές τους και στη συνέχεια στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον του γυμνασίου και της κοινωνίας γενικότερα.

           Να οικοδομήσουν σχέσεις εμπιστοσύνης και συνεργασίας.

           Να οδηγηθούν σε αναστοχασμό και επαναπροσδιορισμό της ατομικής και κοινωνικής τους ταυτότητας .

     Κριτήριο για την επιλογή του περιεχομένου της συγκεκριμένης Δράσης αποτέλεσαν, εκτός από τους σκοπούς του πιλοτικού προγράμματος των ΖΕΠ, η ηλικία, τα ενδιαφέροντα και οι ανάγκες των μαθητών της συγκεκριμένης τάξης.

 

6.4.Μεθοδολογία υλοποίησης (επιμέρους στάδια και δραστηριότητες):

Το πρόγραμμα θα διαρκέσει τέσσερις (3ος-6ος) μήνες,  και θα υλοποιείται τις ώρες της ευέλικτης ζώνης- φιλαναγνωσίας. Θα πραγματοποιηθούν επισκέψεις στο 5ο   Γυμνάσιο Εξαρχείων που θα περιλαμβάνουν: ξενάγηση στο χώρο, επαφή και συζήτηση με τους καθηγητές, παρακολούθηση μαθημάτων κ.α. Παρακολούθηση προγραμμάτων ?εργαστηρίων από προγράμματα του κέντρου πρόληψης ΚΕΘΕΑ ,καθώς και του Κέντρου Ψυχικής Υγείας ΕΨΥΠΕ .

Δημιουργία φυλλαδίου, παραγωγή γραπτού λόγου από τους μαθητές της ΣΤ τάξης για την σωστή μετάβαση στο Γυμνάσιο.

Δημιουργία σχολικής εφημερίδα της τάξης με δράσεις που πραγματοποιήθηκαν την σχολική χρονιά, ως ανατροφοδότηση αξιολόγηση του παραπάνω προγράμματος.

 

6.5. Διάρκεια (μέχρι 250 λέξεις)

Ενδεικτική έναρξη: Μάρτιος 2014

Ενδεικτική λήξη: Ιούνιος 2014

Το πρόγραμμα θα πραγματοποιηθεί στα πλαίσια της ευέλικτης ζώνης, δηλαδή 1 ώρα την εβδομάδα και σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς του γυμνασίου.

 

6.6. Παράλληλες δράσεις (μέχρι 300 λέξεις)

  • Επίσκεψη στο 5ο Γυμνάσιο Εξαρχείων

  • Θα πραγματοποιηθούν δραστηριότητες-εργαστήρια από υλικό του ΕΨΥΠΕ, ΚΕΘΕΑ που υλοποιείται για την μετάβαση από το δημοτικό στο γυμνάσιο

Άλλες παράλληλες δράσεις σε συνεργασία με άλλες τάξεις του σχολείου:

  • Επίσκεψη και εκπαιδευτικό πρόγραμμα στη Δημοτική Πινακοθήκη

  • Επίσκεψη και εκπαιδευτικό πρόγραμμα στο Μουσείο Μπενάκη

  • Επίσκεψη και εκπαιδευτικό πρόγραμμα στο Βυζαντινό Μουσείο

  • Επίσκεψη αρχαιολογικών χώρων

  • Επίσκεψη στην Εθνική Βιβλιοθήκη

  • Επίσκεψη στη Νέα Εθνική Βιβλιοθήκη

  • Παρακολούθηση θεατρικής παράστασης «Η Σταχομαζώχτρα» από το θίασο Αδράχτι στο θέατρο ΒΕΑΚΗ.

  • Επίσκεψη στο Μουσείο Ηρακλειδών και συμμετοχή στο Πρόγραμμα «Συμμετρίες και γεωμετρικά μοτίβα»

 

4.7. Συνεργασίες (Φορείς / Σχολεία / κρατικές ? δημοτικές δομές / πρόσωπα):

?  Με άλλες τάξεις του σχολείου μας

?  Με σχετικές με το θέμα μας υπηρεσίες του Δήμου

?  Με άλλα γειτονικά σχολεία

?  Σύλλογο διδασκόντων

?  Σύλλογο γονέων και κηδεμόνων

?  Δημοτική βιβλιοθήκη

?  Βιβλιοπωλεία/Εκδόσεις Λιβάνη

?  Σχολικό Σύμβουλο

?  Υπεύθυνο Πολιτιστικών Θεμάτων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας

?  Υπεύθυνο Αγωγής Υγείας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας

?  Αρχαιολογικό Μουσείο

?  Θεατρικές ομάδες

  • Βυζαντινό Μουσείο

  • Δημοτική Βιβλιοθήκη

  • Κέντρο Πρόληψης :ΚΕΘΕΑ

  • Συνήγορος του Πολίτη

  • Συμμετοχή και συγκατάθεση γονέων με υπεύθυνες δηλώσεις.

  • EΨΥΠΕ                

  • Διευθύντρια του Γυμνασίου κα Θωμά Δήμητρα

  • Διεύθυνση Α/θμιας Εκπαίδευσης Α΄Αθήνας

 

6.8. Προϋπολογισμός Δράσης

ΤΙΤΛΟΣ 6ης ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΔΑΠΑΝΗΣ

ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ

ΔΡΑΣΗΣ

 

(ΜΕ ΦΠΑ)

Μετάβαση από το δημοτικό στο γυμνάσιο

θεατρική παράσταση «Η Σταχομαζώχτρα»

115?

 

 

 

 

Μετακίνηση Δημοτική Βιβλιοθήκη

70?

 

Μετακίνηση Μουσείο Μπενάκη

70?

 

Μετακίνηση Βυζαντινό Μουσείο

70?

 

Μετακίνηση σε αρχαιολογικούς χώρους Αθήνα

70?

 

Συμμετοχή στο Πρόγραμμα «Συμμετρίες και γεωμετρικά μοτίβα» στο Μουσείο Ηρακλειδών

 

187,5?

 

Μετακίνηση μαθητών στο Μουσείο Ηρακλειδών

70?

 

Δημιουργία εφημερίδας

300

ΣΥΝΟΛΟ

 

902,5?

 

6.9. Επαναχρησιμοποίηση υλικού προηγούμενων δράσεων και προμήθεια νέων υλικών: Συσχέτιση υλικών με δραστηριότητες και στόχους (μέχρι 350 λέξεις)

Α.  Επαναχρησιμοποίηση υλικού προηγούμενων δράσεων

  • Ψηφιακό εξοπλισμό του σχολείου (κάμερα, φωτογραφική μηχανή, υπολογιστές, διαδραστικός πίνακας)

  • Γραφική ύλη

  • Αναλώσιμα Η/Υ

                                                           

6.10. Παραδοτέα

  • αποκόμματα εισιτηρίων και τιμολόγιο

  • φωτοτυπίες έγκρισης συμμετοχής γονέων και κηδεμόνων

  • ενημέρωση του Δ/ντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και του Σχολικού Συμβούλου

  • πρακτικό συλλόγου διδασκόντων

  • ο κατάλογος μαθητών και εκπαιδευτικών που συμμετείχαν με τις βεβαιώσεις συμμετοχής για μικρούς μαθητές

  • Συγκέντρωση υλικού οπτικοακουστικού από τις συναντήσεις

  • Τυπωμένη σχολική εφημερίδα- φυλλάδιο-λεύκωμα-παραγωγή γραπτού κειμένου

  • Θα συνταχθεί έκθεση απολογισμού. Θα γίνει ο απαιτούμενος απολογισμός σε επίπεδο διοργάνωσης όσο και σε επίπεδο επίτευξης των στόχων της εκδήλωσης στο πλαίσιο της πράξης των ΖΕΠ. Θα δοθεί βαρύτητα στο παιδαγωγικό ?κοινωνικό αποτέλεσμα της δράσης. Θα παρουσιαστεί τυχόν υλικό (εργασίες μαθητών) που προέκυψαν ως ανατροφοδότηση κατά την διαδικασία υλοποίησης της δράσης. Θα υπάρχει ειδική αναφορά στις δράσεις ενημέρωσης και δημοσιότητας που υλοποιήθηκαν.

 

6.11.Ενέργειες Δημοσιότητας

  • Έκθεση, παρουσίαση υλικού που προέκυψε από τους μαθητές κατά την υλοποίηση του προγράμματος όπως: εικόνες, αφίσες, κείμενα

  • Dvd όλου του προγράμματος και προβολή του στην εκδήλωση

  • Ανάρτηση στην ιστοσελίδα του σχολείου.

    • Δωρεάν διανομή στην σχολική κοινότητα, της εντύπου-εφημερίδας

 

 

6.12. Σχέδια δράσης που πραγματοποίησαν οι μαθητές της συγκεκριμένης τάξης κατά τα προηγούμενα σχολικά έτη

2011-2012: :«STOP: στην ενδοσχολική βία» με αφορμή το λογοτεχνικό βιβλίο «Μίλα μη φοβάσαι: 3 ιστορίες για τη βία στο σχολείο»

               Μια τέχνη μέσα στο χρόνο και τους πολιτισμούς: Κατασκευή ψηφιδωτού

             Εικαστικό εργαστήρι: Κατασκευή κούκλας με διάφορους τρόπους Με αφορμή λογοτεχνικά βιβλία που επεξεργάστηκαν οι μαθητές

           Φεστιβάλ γευσιγνωσίας: «Διαπολιτισμικές συλλογικές κουζίνες», όλο το σχολείο.

 

2012-2013: Project: Φιλαναγνωσία: «O Νάβιντ δεν ήρθε για διακοπές.» Ο μετανάστης- Ο πρόσφυγας. (Έρευνα.)