Σχέδιο Δράσης ΖΕΠ 2013-14 5η Υποδράση

 

 

5η Υποδράση: Τίτλος: «Ψυχική υγεία ?delete στον ηλεκτρονικό εκφοβισμό»

Τάξεις: Ε, ΣΤ

5.1. Συνοπτική Περιγραφή:

Στα πλαίσια της φιλαναγνωσίας, θα διαβαστεί το βιβλίο: «delete στον ηλεκτρονικό εκφοβισμό» του κου Ηλιόπουλου- κα Νίκα. Οι μαθητές βιωματικά και διαθεματικά   βιώνουν τους κινδύνους του υπολογιστή και την σωστή χρήση των ΜΜΕ.

Θα κληθούν οι συγγραφείς του βιβλίου, καθώς και άτομα από το κέντρο πρόληψης ΚΕΘΕΑ.

Από το συνήγορο του πολίτη, επίσης από τους   συλλόγους, safeinternet.gr καθώς και από το κέντρο δίωξης ηλεκτρονικού εγκλήματος.

Οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα μέσα από το διαδίκτυο να δουν βίντεο ?ταινίες, μαρτυρίες ατόμων που έχουν πέσει θύματα ηλεκτρονικού εκφοβισμού.

Τέλος θα χρησιμοποιηθούν δραστηριότητες από το Κέντρο ψυχικής υγείας ΕΨΥΠΕ.

Στα πλαίσια της φιλαναγνωσίας θα χρησιμοποιηθεί και το κείμενο του σχολικού συμβούλου δρ. Χρίστου Πατσάλη ως αφόρμηση για την παραγωγή γραπτού λόγου, αφού το κείμενο έχει σχέση με την χρήση του υπολογιστή ως μέσο για τη γνωριμία δυο παιδιών, από την Αθήνα και από την επαρχία: «Ο Φοίβος   και η Δάφνη».

Δημιουργία σχολικής εφημερίδας της τάξης, έντυπου φυλλαδίου με πορίσματα και ζωγραφιές των μαθητών όπως αντιλήφθηκαν τον ηλεκτρονικό εκφοβισμό και μέτρα πρόληψης για ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο.

Παράλληλα αποσκοπούμε στη δημιουργία και παρουσίαση θεατρικής παράστασης από τα παιδιά της ΣΤ τάξης.

    1. Παιδαγωγικοί στόχοι Σχεδίου Δράσης

Να κατανοήσουν τη σημασία του ηλεκτρονικού εκφοβισμού (kyber bullying), τους κινδύνους που μπορεί να κρύβει ο υπολογιστής, το κινητό τηλέφωνο, οι σελίδες   κοινωνικής δικτύωσης, τα ιστολόγια   και (αθώα ηλεκτρονικά παιχνίδια).

Να εντοπίσουν μορφές επιθετικής συμπεριφοράς, προβολή προσωπικών δεδομένων, παρενόχληση με προσβλητικά μηνύματα.

Η κατανόηση του φαινομένου θα μας βοηθήσει παράλληλα στην κατανόηση του ίδιου του κόσμου των παιδιών ως προς τις αναπτυξιακές, κοινωνικές και τεχνολογικές του πτυχές.

Ενίσχυση της αυτοεκτίμησης, των μαθητών, γνωρίζουν τον εαυτό τους τον σέβονται, αναπτύσσουν μηχανισμούς άμυνας .

Να βιώσουν τρόπους διαχείρισης του θυμού και του φόβου.

Αλλοι στόχοι :

Συναισθηματικός εγγραματισμός

Τεχνολογικός εγγραμματισμός (πληκτρολόγηση_)

Επαφή με το ΤΠΕ

Να καλλιεργήσουν τη γλωσσική έκφραση στο προφορικό και γραπτό λόγο

Να αναπτύξουν   κριτική σκέψη και ψυχικές άμυνες.

Ανάπτυξη φιλαναγνωσίας,

ομαδοσυνεργατική επικοινωνία, και

διαχείριση συγκρούσεων και επιθετικών συμπεριφορών

Να χαρούν την δημιουργία της συγγραφής και παραγωγής και έκδοσης του δικού τους έντυπου υλικού.

Α. Συσχέτιση στόχων σχεδίου δράσης με σκοπούς πιλοτικού προγράμματος ΖΕΠ

1.

Ανάπτυξη προφορικού λόγου και αφηγηματικής ικανότητας

ΝΑΙ

 

 

 

 

 

2.

Ανάπτυξη κατανόησης γραπτού λόγου ή αναδυόμενου

 

 

εγγραμματισμού στο νηπιαγωγείο

 

 

3.

Παραγωγή γραπτού λόγου

ΝΑΙ

 

4.

Ανάπτυξη κοινωνικών ικανοτήτων συνεργασίας, επικοινωνίας και

ΝΑΙ

 

διαχείρισης συγκρούσεων, υπευθυνότητας, πρωτοβουλίας,

 

 

Αυτορρύθμισης

 

 

5.

Ανάπτυξη συναισθηματικού τομέα(ικανότητες έκφρασης και

ΝΑΙ

 

διαχείρισης συναισθημάτων, βελτίωση αυτο-εικόνας)

 

 

6.

Παροχή ευκαιριών διαφοροποιημένης εκπαίδευσης

ΝΑΙ

 

7.

Ανάπτυξη ικανοτήτων διερεύνησης και κριτικής σκέψης

ΝΑΙ

 

8.

Παροχή ευκαιριών διεπιστημονικής συνεργασίας εκπαιδευτικών

ΝΑΙ

 

 

 

 

 

9.

Ανάπτυξη φιλαναγνωσίας

ΝΑΙ

 

 

 

 

10. Κοινωνικο-γνωστική προετοιμασία ομαλής μετάβασης από τη μία

ΝΑΙ

 

εκπαιδευτική βαθμίδα στην άλλη

 

 

 

 

 

11. Άλλοι (να τους αναφέρετε): Σωστή και ασφαλής χρήση υπολογιστών κινητών τηλεφώνων.

αξιοποιεί το «άνοιγμα» στην κοινωνία

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Β. Επεξήγηση στόχων και αναφορά δραστηριοτήτων που τους προωθούν

Αξιοποιεί το «άνοιγμα» στην κοινωνία: (α) με τη μετάβαση του σχολείου σε χώρους που παρουσιάζουν υψηλό παιδευτικό ενδιαφέρον και προωθούν τους γενικότερους στόχους του προγράμματος και (β) τη συνεργασία με άτομα και φορείς που μπορούν στο πλαίσιο των δράσεων και πάντα με την παρουσία και τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών να συμβάλουν στην επίτευξη των στόχων αυτών.

 

5.3 .Τεκμηρίωση της αναγκαιότητας:

Η συγκεκριμένη Δράση προωθεί τους βασικούς στόχους του προγράμματος των ΖΕΠ και ειδικότερα:

  • την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών δράσεων σε εναλλακτικά περιβάλλοντα μάθησης για την επίτευξη των σκοπών μάθησης και ολόπλευρης ανάπτυξης της υποχρεωτικής εκπαίδευσης,

  • την ενίσχυση των γλωσσικών, γνωστικών και κοινωνικο-συναισθηματικών στάσεων και ικανοτήτων μάθησης και ανάπτυξης για να διασφαλισθεί η σχολική επιτυχία και η παροχή ίσων ευκαιριών μάθησης σε όλους τους μαθητές ανεξαρτήτως κοινωνικο-οικονομικής και πολιτισμικής όλων των μαθητών

  • O ρόλος του σχολείου είναι σημαντικός αφού προετοιμάζει τους μαθητές μέσα από την χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών, να αντιμετωπίζουν κριτικά ότι υπάρχει στο διαδίκτυο και να έχει ξεκάθαρη θέση απέναντι στα περιστατικά ηλεκτρονικού εκφοβισμού.

  • αποτελεί διδακτική παρέμβαση και ενσωματώνεται στη γενική εκπαιδευτική διαδικασία καθώς δεν αποτελεί απλή έκθεση των μαθητών σε ποικίλες γνώσεις αλλά σε εμπειρίες που αναπτύσσουν ολόπλευρα την προσωπικότητα του

  • Το περιεχόμενο της Δράσης σχετίζεται τόσο με: (α) το περιεχόμενο των διδασκόμενων μαθημάτων, όσο και με (β) τα δρώμενα και παρεμβάσεις στο κοινωνικό γίγνεσθαι.

           Βοηθά τους μαθητές:

  • Να οδηγηθούν σε εξωτερίκευση των συναισθημάτων τους

  • Να αποκτήσουν τη δυνατότητα διαχείρισης συγκρούσεων μέσα στο σχολικό περιβάλλον με τους συμμαθητές τους και στη συνέχεια στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.

  • Να οικοδομήσουν σχέσεις εμπιστοσύνης και συνεργασίας.

  • Να αναπτύξουν δεξιότητες αποτελεσματικής αναζήτησης στο διαδίκτυο και επιλογής της κατάλληλης πληροφορίας καθώς και την σωστή χρήση e-mail και επιλογή κατάλληλων ιστοσελίδων για την κατάλληλη πληροφόρηση και ενημέρωση τους.

    Να οδηγηθούν σε αναστοχασμό και επαναπροσδιορισμό της ατομικής και κοινωνικής τους ταυτότητας

  • Ανάπτυξη Δημιουργικής γραφής, πλούσιου λεξιλογίου(Ανάπτυξη προφορικού λόγου).

  • Να γνωρίσουν την σωστή και ασφαλή επικοινωνία και πλοήγηση στο διαδίκτυο.

  • Κριτήριο για την επιλογή του περιεχομένου της συγκεκριμένης Δράσης αποτέλεσαν, εκτός από τους σκοπούς του πιλοτικού προγράμματος των ΖΕΠ, η ηλικία, τα ενδιαφέροντα και οι ανάγκες των μαθητών της συγκεκριμένης τάξης.

 

5.4.Μεθοδολογία υλοποίησης (επιμέρους στάδια και δραστηριότητες):

Το πρόγραμμα θα διαρκέσει τέσσερις (10ος-2ος) μήνες, και θα υλοποιείται τις ώρες της ευέλικτης ζώνης- φιλαναγνωσίας. Περίπου 10 ώρες θα χρειαστούν για ανάγνωση ?επεξεργασία του βιβλίου γνωστική, ερευνητική συλλογή στοιχείων, αναφορές. Θα πραγματοποιηθούν 4 δίωρες εκπαιδευτικές επισκέψεις σε αντίστοιχους χώρους,( θεατρική παράσταση :η φάρμα στο διαδίκτυο, επίσκεψη στο μουσείο τηλεπικοινωνίας, ) εργαστήρια -δραστηριότητες από αρμόδιους φορείς safeline.gr, δίωξη ηλεκτρονικού εγκλήματος ΚΕΘΕΑ, ΕΨΥΠΕ,-προβολή ταινιών ?μαρτυρίες παιδιών θύματα εκφοβισμού. Παρακολούθηση βίντεο ντοκουμέντα από θύματα ηλεκτρονικού εκφοβισμού

Δημιουργία εντύπων με αναφορά τον ηλεκτρονικό εκφοβισμό-σχολική εφημερίδα της τάξης με δράσεις που πραγματοποιήθηκαν την σχολική χρονιά ,παραγωγή φυλλαδίου ?λευκώματος για τον ηλεκτρονικό εκφοβισμό, με απόψεις γνώμες ,ζωγραφιές των παιδιών ως ανατροφοδότηση αξιολόγηση του παραπάνω προγράμματος.

 

5.5. Διάρκεια (μέχρι 250 λέξεις)

Ενδεικτική έναρξη: Οκτώβριος 2013

Ενδεικτική λήξη: Φεβρουάριος 2014

Το πρόγραμμα θα πραγματοποιηθεί στα πλαίσια της ευέλικτης ζώνης, και της Πληροφορικής, αλλά και σε οποιαδήποτε άλλη ώρα του αναλυτικού προγράμματος κρίνει αναγκαίο ο/η δάσκαλος/α της κάθε τάξης για την επίτευξη των στόχων του σχεδίου δράσης. Εξάλλου, εκτός από τα λογοτεχνικά βιβλία, και όλα τα μαθήματα του Α.Π.Σ. μπορούν να αποτελέσουν αφορμή και βάση των επιμέρους δράσεων και μικροδιδασκαλιών και θα υπηρετούν κάθε φορά τους γενικούς και ειδικούς στόχους του σχεδίου δράσης. Έτσι κι αλλιώς οι στόχοι μας διαχέονται σε όλο το σχολικό πρόγραμμα.

 

5.6. Παράλληλες δράσεις (μέχρι 300 λέξεις)

Ως παράλληλη δράση μπορεί να θεωρηθεί η διαθεματική αντιμετώπιση του προγράμματος εντός του αναλυτικού προγράμματος και των ευκαιριών που παρέχει μέσα από τα διάφορα γνωστικά αντικείμενα. Μπορεί να αλληλοτροφοτείται το πρόγραμμα με το αναλυτικό πρόγραμμα στο βαθμό που υπάρχει συνάφεια του θέματος και να επεκτείνεται ως εξής:

  • Επίσκεψη στο μουσείο τηλεπικοινωνίας

  • Παράσταση «Φάρμα Διαδικτύου»

  • Συμμετοχή στο διαγωνισμό της Ολυμπιακής Εκεχειρίας με την δημιουργία powerpoint για τον σχολικό ?ηλεκτρονικό εκφοβισμό

 

5.7. Συνεργασίες (Φορείς / Σχολεία / κρατικές ? δημοτικές δομές / πρόσωπα):

?  Με άλλες τάξεις του σχολείου μας

?  Με σχετικές με το θέμα μας υπηρεσίες του Δήμου

?  Με άλλα γειτονικά σχολεία

?  Σύλλογος διδασκόντων

?  Σύλλογο γονέων και κηδεμόνων

?  Δημοτική βιβλιοθήκη

?  Σχολικό Σύμβουλο

?  Υπεύθυνο Πολιτιστικών Θεμάτων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας

?  Υπεύθυνο Αγωγής Υγείας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας

?  Θεατρικές ομάδες

  • Δημοτική Βιβλιοθήκη

  • Σχολική Επιτροπή

  • Διεύθυνση Α/θμιας Εκπαίδευσης Α΄Αθήνας

  • Συγγραφέας: Βαγγέλης Ηλιόπουλος-Νίκα

  • Κέντρο Πρόληψης :ΚΕΘΕΑ

  •  Δίωξη ηλεκρονικού εγκλήματος

  • Συνήγορος του Πολίτη

  • Safeinternet.gr

  • Safeline.gr.

  • Συμμετοχή και συγκατάθεση γονέων με υπεύθυνες δηλώσεις.

  • Κέντρο ψυχικής υγείας, EΨΥΠΕ

  • Πλαίσιο , εταιρεία πληροφοριακών συστημάτων.

     

    5.8. Προϋπολογισμός Δράσης

ΤΙΤΛΟΣ 5ης ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΔΑΠΑΝΗΣ

ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ

ΔΡΑΣΗΣ

 

(ΜΕ ΦΠΑ)

 

Παράσταση «Φάρμα Διαδικτύου»

120 ?

 

Γραφική ύλη

100?

 

Αναλώσιμα Η/Υ

100?

 

Δημιουργία Λευκώματος

150?

 

Κατασκευή/εκτύπωση αφίσας(έξοδα δημοσιότητας)

100?

 

Έξοδα διοργάνωση εκδήλωσης

50?

ΣΥΝΟΛΟ

 

630?

 

5.9. Επαναχρησιμοποίηση υλικού προηγούμενων δράσεων και προμήθεια νέων υλικών: Συσχέτιση υλικών με δραστηριότητες και στόχους (μέχρι 350 λέξεις)

Α.  Επαναχρησιμοποίηση υλικού προηγούμενων δράσεων

  • Ψηφιακό εξοπλισμό του σχολείου (κάμερα, φωτογραφική μηχανή, υπολογιστές, διαδραστικός πίνακας)

                                                           

Β. Προμήθεια νέου υλικού:

  • Χαρτί του μέτρου (40 μέτρα)

  • Χαρτί Α4

  • Cd και dvd

  • Μελάνι εκτυπωτή

  • Μαρκαδόρους - ξυλομπογιές (10)

  • Ζελατίνες πλαστικοποίησης

     

5.10. Παραδοτέα

  • αποκόμματα εισιτηρίων και τιμολόγιο

  • φωτοτυπίες έγκρισης συμμετοχής γονέων και κηδεμόνων

  • ενημέρωση του Δ/ντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και του Σχολικού Συμβούλου

  • πρακτικό συλλόγου διδασκόντων

  • ο κατάλογος μαθητών και εκπαιδευτικών που συμμετείχαν με τις βεβαιώσεις συμμετοχής για μικρούς μαθητές

  • Θα συνταχθεί έκθεση απολογισμού. Θα γίνει ο απαιτούμενος απολογισμός σε επίπεδο διοργάνωσης όσο και σε επίπεδο επίτευξης των στόχων της εκδήλωσης στο πλαίσιο της πράξης των ΖΕΠ. Θα δοθεί βαρύτητα στο παιδαγωγικό ?κοινωνικό αποτέλεσμα της δράσης.

  • Θα παρουσιαστεί τυχόν υλικό (εργασίες μαθητών) που προέκυψαν ως ανατροφοδότηση κατά την διαδικασία υλοποίησης της δράσης. Θα υπάρχει ειδική αναφορά στις δράσεις ενημέρωσης και δημοσιότητας που υλοποιήθηκαν.

    -Συγκέντρωση υλικού οπτικοακουστικού από τις συναντήσεις

-Τυπωμένο-λεύκωμα-παραγωγή γραπτού κειμένου

 

5.11.Ενέργειες Δημοσιότητας

  • Υλικό που προέκυψε από τους μαθητές κατά την υλοποίηση του προγράμματος όπως: εικόνες, αφίσες, κείμενα

    -Δωρεάν διανομή στην σχολική κοινότητα, στις Δημόσιες Βιβλιοθήκες και σε διάφορους Διαγωνισμούς, στην ιστοσελίδα του σχολείου Dvd όλου του προγράμματος και προβολή του στην εκδήλωση

  • Ανάρτηση στην ιστοσελίδα του σχολείου.

  • Παρουσίαση της δουλειάς των παιδιών θα γίνει για τα παιδιά του γειτονικού Δημοτικού σχολείου, για τους γονείς και τους φίλους τους κατά τη διάρκεια της τελικής γιορτής του σχολείου μας.

  • Για την ενημέρωση πρόσκληση των καλεσμένων θα μοιραστούν προσκλήσεις.

 

5.12. Σχέδια δράσης που πραγματοποίησαν οι μαθητές της συγκεκριμένης τάξης κατά τα προηγούμενα σχολικά έτη

2011-2012: :«STOP: στην ενδοσχολική βία» με αφορμή το λογοτεχνικό βιβλίο «Μίλα μη φοβάσαι: 3 ιστορίες για τη βία στο σχολείο»

               Μια τέχνη μέσα στο χρόνο και τους πολιτισμούς: Κατασκευή ψηφιδωτού

             Εικαστικό εργαστήρι: Κατασκευή κούκλας με διάφορους τρόπους Με αφορμή λογοτεχνικά βιβλία που επεξεργάστηκαν οι μαθητές

           Φεστιβάλ γευσιγνωσίας: «Διαπολιτισμικές συλλογικές κουζίνες», όλο το σχολείο.

 

2012-2013: Project: Φιλαναγνωσία: «O Νάβιντ δεν ήρθε για διακοπές.» Ο μετανάστης- Ο πρόσφυγας. (Έρευνα.)