Σχέδιο Δράσης ΖΕΠ 2013-14 1η Υποδράση

1η Επιμέρους Δράση: Τίτλος: «Ο μικρούλης Πίκο»

 

1.1.   Συνοπτική Περιγραφή του Θέματος (μέχρι 250 λέξεις):

Οι μαθητές μέσα από τη διαθεματική επεξεργασία ενός λογοτεχνικού κειμένου, της ιστορίας του μικρούλη Πίκο, ο οποίος έφυγε από τη χώρα του, τη χώρα της αισιοδοξίας, επειδή εκεί ήταν δυστυχισμένος, θα έχουν την ευκαιρία να καλλιεργήσουν την αυτογνωσία τους, να ενισχύσουν την αυτοπεποίθησή τους, να ασκηθούν στην επίλυση προβλημάτων και συγκρούσεων της καθημερινότητας, να σκεφτούν την προσαρμογή του ανθρώπου στις αλλαγές, να γνωρίσουν αξίες και στάσεις ζωής, χρήσιμες στην ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους.

 

  1. 2. Παιδαγωγικοί στόχοι Σχεδίου Δράσης και συσχέτισή τους με σκοπούς πιλοτικού Προγράμματος ΖΕΠ (μέχρι 400 λέξεις):

Οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία:

να αναπτύξουν συνεργατικές δεξιότητες μέσα από μαθητοκεντρικές, συνεργατικές δραστηριότητες,

να καλλιεργήσουν τη φαντασία τους,

να νιώσουν αίσθημα ικανοποίησης μέσα από δικές τους δημιουργίες,

να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους,

να πειραματιστούν με διάφορες τεχνικές,

να γνωρίσουν τα συναισθήματα μέσα από τον ήρωα της ιστορίας,

να αντιληφθούν ότι όλοι αντιμετωπίζουν κάποτε κάποιες δυσκολίες στη ζωή,

να αναγνωρίσουν την αξία της αισιοδοξίας, της προσπάθειας και της θετικής στάσης απέναντι στις δυσκολίες της ζωής,

να συνδέσουν συναισθήματα με την πραγματική ζωή,

να τα συγκρίνουν με τα δικά τους,

να γνωρίσουν καλύτερα τον εαυτό τους,

να αναπτύξουν αίσθημα αυτοεκτίμησης,

να ανακαλύψουν και να αναπτύξουν τις ικανότητές τους,

να μοιραστούν συναισθήματα και να εκφράσουν εμπειρίες τους,

να αναδείξουν προβληματικές καταστάσεις και να τις επιλύσουν,

να αναγνωρίσουν και να δείξουν σεβασμό στα συναισθήματα των άλλων ανθρώπων.

 

Α. Συσχέτιση στόχων σχεδίου δράσης με σκοπούς πιλοτικού προγράμματος ΖΕΠ

1. Ανάπτυξη προφορικού λόγου και αφηγηματικής ικανότητας

ΝΑΙ

 

2. Ανάπτυξη κατανόησης γραπτού λόγου ή αναδυόμενου εγγραμματισμού στο νηπιαγωγείο

 

 

3. Παραγωγή γραπτού λόγου

ΝΑΙ

 

4. Ανάπτυξη κοινωνικών ικανοτήτων συνεργασίας, επικοινωνίας και διαχείρισης συγκρούσεων, υπευθυνότητας, πρωτοβουλίας, αυτορρύθμισης

ΝΑΙ

 

5. Ανάπτυξη συναισθηματικού τομέα(ικανότητες έκφρασης και διαχείρισης συναισθημάτων, βελτίωση αυτο-εικόνας)

ΝΑΙ

 

6. Παροχή ευκαιριών διαφοροποιημένης εκπαίδευσης

ΝΑΙ

 

7. Ανάπτυξη ικανοτήτων διερεύνησης και κριτικής σκέψης

ΝΑΙ

 

8. Παροχή ευκαιριών διεπιστημονικής συνεργασίας εκπαιδευτικών

 

ΝΑΙ

 

9. Ανάπτυξη φιλαναγνωσίας

 

ΝΑΙ

 

10. Κοινωνικο-γνωστική προετοιμασία ομαλής μετάβασης από τη μία εκπαιδευτική βαθμίδα στην άλλη

 

ΝΑΙ

 

11. Άλλοι (να τους αναφέρετε): αξιοποιεί το «άνοιγμα» στην κοινωνία

 

 

 

Β. Επεξήγηση στόχων και αναφορά δραστηριοτήτων που τους προωθούν:

(α) τη μετάβαση του σχολείου σε χώρους που παρουσιάζουν υψηλό παιδευτικό ενδιαφέρον και προωθούν τους γενικότερους στόχους του προγράμματος

και (β) τη συνεργασία με άτομα και φορείς που μπορούν στο πλαίσιο των δράσεων και πάντα με την παρουσία και τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών να συμβάλουν στην επίτευξη των στόχων αυτών,

 

    1. Τεκμηρίωση της αναγκαιότητας και σημαντικότητας της δράσης (μέχρι 250 λέξεις):

Το σχέδιο δράσης είναι σύμφωνο με τις αρχές της διαθεματικότητας και εμπλέκει τους παρακάτω τομείς: γλώσσα, λογοτεχνία, φιλαναγνωσία, εικαστικά, τέχνες, ποίηση, μουσική, περιβαλλοντική εκπαίδευση, νέες τεχνολογίες, μελέτη, μαθηματικά.

Οι δραστηριότητες που έχουν επιλεγεί συνάδουν με τους γενικότερους στόχους του

σχολείου οι οποίοι εκφράζονται μέσα από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κοινωνικής και συναισθηματικής ζωής των παιδιών. Συμβάλλουν στην ανάπτυξη θετικού συναισθηματικού κλίματος στην τάξη, προάγουν τη συνεργασία, την ομαδικότητα, την αλληλεγγύη, την κατανόηση και το σεβασμό.

Οι μαθητές μέσα από τη δράση αυτή αναπτύσσουν δεξιότητες, συμπεριφορές, στάσεις και αξίες που θα τους βοηθήσουν να μαθαίνουν, να δημιουργούν σχέσεις, να επικοινωνούν, αλλά και να προστατεύονται και να φροντίζουν τον εαυτό τους.

 

1.4.Μεθοδολογία Υλοποίησης: Φάση δραστηριοτήτων εισαγωγής και προετοιμασίας, Φάση δραστηριοτήτων υλοποίησης και Φάση δραστηριοτήτων ολοκλήρωσης, συμπερασμάτων και αναστοχασμού(μέχρι 350 λέξεις):

 

  • Εισαγωγή , προετοιμασία

    • Συναίνεση και συμφωνία ομάδας για δράση.

    • Παρουσίαση υλικών

    • Σύναψη συμβολαίου συνεργασίας.

  • Δραστηριότητες Υλοποίησης

  • Ανάγνωση ιστορίας, συζήτηση.

  • Φτιάχνουμε τη γωνιά του ήρωα, κατασκευή ήρωα, κάνουμε κολλάζ με σκηνές από τη ζωή του.

  • Κατασκευάζοντας τον ήρωα/κούκλα από διάφορα υλικά, τα παιδιά μέσα από αυτή τη διαδικασία:

θα έρθουν σε επαφή με διάφορα υλικά και μέσα, θα μετρήσουν, θα υπολογίσουν, θα κόψουν, θα γνωρίσουν τα χρώματα, τα υφάσματα, θα τολμήσουν πρωτότυπους συνδυασμούς και αναλογίες, θα παίξουν κουκλοθέατρο με τις κούκλες που θα φτιάξουν, θα μιμηθούν με το σώμα τους τις κινήσεις τους, θα χορέψουν με τις κούκλες τους, θα γυμναστούν θα διασκεδάσουν

και μέσα από όλη αυτή την ενασχόληση θα διατρέξουν εντελώς αβίαστα και χωρίς να το καταλάβουν ένα μεγάλο κομμάτι από διάφορες επιστήμες που ίσως δεν έγινε κτήμα τους αλλά έβαλε τους σπόρους για μελλοντικές ενασχολήσεις και αναζητήσεις.

  • Συνεχίζουμε με καταγραφή των συναισθημάτων του ήρωα και δημιουργούμε κάρτες συναισθημάτων με συγκεκριμένα γεωμετρικά σχήματα. Παίζουμε με τις κάρτες συναισθημάτων, δραστηριότητες θεατρικής εμψύχωσης όπως παντομίμας, παγωμένης εικόνας κλπ.

  • Ακολουθεί κριτική στη συμπεριφορά του, αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων.

  • Σύνδεση ιστορίας με ανθρωπογενές περιβάλλον. Οδηγούμε τα παιδιά να εκφράσουν τα δικά τους συναισθήματα που βιώνουν στην καθημερινότητα τους (γραπτή, προφορική, εικαστική έκφραση, παιχνίδια ρόλων ).

  • Συνέχιση της ιστορίας, επιστροφή ήρωα στη χώρα του. Συνέντευξη από τον ήρωα. Κάθε παιδί μπαίνει στο ρόλο του. Ηχογράφηση ιστορίας.

  • Ακρόαση σχετικής μουσικής και κίνηση παιδιών στην αίθουσα (μουσικοκινητικές δραστηριότητες).

  • Δραματοποίηση.

 

  • Φάση ολοκλήρωσης δράσης

  • Παρουσίαση.

  • Απολογισμός δράσης και λειτουργία της ομάδας. Τα παιδιά καταγράφουν σε προσωπικές τους καρτέλες αυτά που πιστεύουν πως έκαναν καλά και τον τρόπο με τον οποίο βοήθησαν την ομάδα τους.

 

1.5.Διάρκεια (ενδεικνυόμενη, ελάχιστη, μέγιστη, προβλεπόμενη) και χρονικός επιμερισμός (μέχρι 250 λέξεις):

Η παραπάνω δράση προβλέπεται να ολοκληρωθεί σε ώρες ευέλικτης ζώνης και κάποιες ώρες εικαστικών και σε διάστημα 15 έως 17εβδομάδων.

Αναλυτικότερα προβλέπονται

2 εβδομάδες για την πρώτη φάση του σχεδίου, 12-14 για τη δεύτερη φάση και 1 για την τρίτη φάση.

1.6. Παράλληλες Δράσεις: (μέχρι 300 λέξεις):

  • Παρακολούθηση κουκλοθέατρου «Η Δόνα Τερηδόνα και το μυστικό της γαμήλιας τούρτας» από την θεατρική ομάδα Παραμυθοχώρα

  • Κατασκευή κούκλας με διάφορα υλικά (πηλό, χαρτί κ.α.)

  • Παρακολούθηση θεατρικής παράστασης «Η Σταχομαζώχτρα» από το θίασο Αδράχτι στο θέατρο ΒΕΑΚΗ.

  • Επίσκεψη στο Ελληνικό Παιδικό Μουσείο και συμμετοχή στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ένα γεύμα από τα παλιά»

  • Επίσκεψη στο Μουσείο Ηρακλειδών και συμμετοχή στο Πρόγραμμα «Συμμετρίες και γεωμετρικά μοτίβα»

  • Επίσκεψη στο Μουσείο συναισθημάτων και συμμετοχή σε πρόγραμμα.

  • Παράσταση «Φάρμα Διαδικτύου»

 

1.7. Συνεργασίες (Φορείς / Σχολεία / κρατικές ? δημοτικές δομές / πρόσωπα):

?  Με άλλες τάξεις του σχολείου μας

?  Με σχετικές με το θέμα μας υπηρεσίες του Δήμου

?  Με άλλα γειτονικά σχολεία

?  Σύλλογος διδασκόντων

?  Σύλλογο γονέων και κηδεμόνων

?  Δημοτική βιβλιοθήκη

?  Βιβλιοπωλεία/Εκδόσεις

?  Σχολικό Σύμβουλο

?  Υπεύθυνο Πολιτιστικών Θεμάτων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας

?  Υπεύθυνο Αγωγής Υγείας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας

?  Επίσκεψη της συγγραφέως Σοφίας Μαντουβάλου

?  Συνεργασία με το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο

?  Θεατρικές ομάδες

1.8. Προϋπολογισμός Δράσης

ΤΙΤΛΟΣ 1ης ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΔΑΠΑΝΗΣ

ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ

ΔΡΑΣΗΣ

 

(ΜΕ ΦΠΑ)

Ο μικρός Πίκο

Μουσείο συναισθημάτων

20 ?

 

 

 

 

Μετακίνηση μαθητών στο μουσείο

50 ?

 

Παράσταση «Φάρμα Διαδικτύου»

15 ?

 

θεατρική παράσταση «Η Σταχομαζώχτρα»

20?

 

Παράσταση «Η Δόνα Τερηδόνα και το μυστικό της γαμήλιας τούρτας»

28?

 

Μετακίνηση μαθητών στην Παραμυθοχωρα

50?

 

Ελληνικό Παιδικό Μουσείο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ένα γεύμα από τα παλιά»

20?

 

Μετακίνηση μαθητών στο Ελληνικό Παιδικό Μουσείο

50?

 

Συμμετοχή στο Πρόγραμμα «Συμμετρίες και γεωμετρικά μοτίβα» στο Μουσείο Ηρακλειδών

 

10?

 

Μετακίνηση μαθητών στο Μουσείο Ηρακλειδών

50?

 

Γραφική ύλη (Χαρτί του μέτρου, μαρκαδόροι, Χρωματιστά χαρτόνια κ.α.)

100?

 

Αναλώσιμα Η/Υ

50?

 

Είδη χειροτεχνίας

100?

 

Υλικά κατασκευής κούκλας( Κουμπια-παγιέτες, μαλλί, υφάσματα,κ.α)

70?

 

Τα παιδιά του κόσμου με γαντόκουκλες

100?

 

Αγορά Παιδαγωγικού υλικού «τα συναισθήματα» (όχι βιβλία)

150?

 

Ελαστικές πλάκες με φατσούλες

50?

 

Δημιουργία λευκώματος

100?

ΣΥΝΟΛΟ

 

1033?

 

1.9. Επαναχρησιμοποίηση υλικού προηγούμενων δράσεων και προμήθεια νέων υλικών: Συσχέτιση υλικών με δραστηριότητες και στόχους (μέχρι 350 λέξεις)

Α.  Επαναχρησιμοποίηση υλικού προηγούμενων δράσεων

  • Ψηφιακό εξοπλισμό του σχολείου (κάμερα, φωτογραφική μηχανή, υπολογιστές, διαδραστικός πίνακας)

                                                           

Β. Προμήθεια νέου υλικού:

  • Τέμπερες: κόκκινη, άσπρη, μαύρη, κίτρινη, πράσινη (1 μπουκάλια το καθένα)

  • 10 πινέλα (διάφορα μεγέθη)

  • Χαρτί του μέτρου (40 μέτρα)

  • Χαρτί Α4

  • Πολύχρωμα φύλλα Α4 (1 πακέτο)

  • 10 Cd και 10 dvd

  • Μανταλάκια ξύλινα

  • Χόρτο χειροτεχνίας

  • Τσόχα (διάφορα χρώματα)

  • Μαλλί (διάφορα χρώματα)

  • Υφάσματα, είδη ραπτικής

  • Αποξηραμένη κανέλα και αποξηραμένο πορτοκάλι

  • Φελλοί

  • Κόλλες (10)

  • Μαρκαδόρους - ξυλομπογιές (10)

  • Κόλλες Α4

  • Χάντρες (διάφορα χρώματα)

  • Κουμπιά (διάφορα χρώματα)

  • Τα παιδιά του κόσμου με γαντόκουκλες

  • Αγορά Παιδαγωγικού υλικού «τα συναισθήματα» (όχι βιβλία)

  • Ελαστικές πλάκες με φατσούλες

  • Ζελατίνες πλαστικοποίησης κ.α.

    1. Παραδοτέα

  • αποκόμματα εισιτηρίων και τιμολόγιο

  • φωτοτυπίες έγκρισης συμμετοχής γονέων και κηδεμόνων

  • ενημέρωση του Δ/ντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και του Σχολικού Συμβούλου

  • πρακτικό συλλόγου διδασκόντων

  • ο κατάλογος μαθητών και εκπαιδευτικών που συμμετείχαν με τις βεβαιώσεις συμμετοχής για μικρούς μαθητές

  • Έντυπο με κείμενα και ζωγραφιές των παιδιών για τα συναισθήματα

  • Κατασκευή αφίσας με θέμα «τα συναισθήματα των παιδιών»

  • Έκθεση αξιολόγησης του προγράμματος

 

1. 11.Ενέργειες Δημοσιότητας

  • Έκδοση εντύπου με κείμενα και ζωγραφιές των παιδιών για τα συναισθήματα

  • Αφίσα με θέμα «τα συναισθήματα των παιδιών»

  • Η παρουσίαση της δουλειάς των παιδιών θα γίνει για τα παιδιά του γειτονικού Δημοτικού σχολείου, για τους γονείς και τους φίλους τους κατά τη διάρκεια της τελικής γιορτής του σχολείου μας.

  • Για την ενημέρωση πρόσκληση των καλεσμένων θα μοιραστούν προσκλήσεις.

  • Η παρουσίαση θα περιλαμβάνει δείγματα από τη δουλειά που έγινε με τα παιδιά όλο το προηγούμενο διάστημα:

    Έκθεση κούκλας με τις κατασκευές των παιδιών.

    Σε Ηλεκτρονικό τύπο/Ιστότοπο του σχολείου